Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2019-07-01T11:46:27Z
Szerző Bécsi Zsófia
MTMTID:
10020929
Webcímhttp://pea.lib.pte.hu:8080/handle/pea/23114
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvénJohn Dewey nevelésfilozófiája
Absztrakt az értekezés nyelvénA John Dewey nevelésfilozófiája című disszertációnak nem az a célja, hogy sorravegye Dewey valamennyi művét, nem is az, hogy az egyes művek téziseinek a kortársakéival való egybevetését tárgyalja, hanem hogy megmutassa, vajon mennyire lehet megismerni, megismertetni a gondolkodó életművét, hangsúlyozva benne az élet szót, teljes munkásságának és életútjának segítségével. Ehhez azonban kevés a szerző kizárólagos vizsgálata. Az írás feltárja a kort és a politikai rendszert, melyben élt, valamint a hatást,mit ő maga ért el. Ami a kutatást segítette, az volt, hogy a gondolkodásmódját, szemléletét, életútját feltárjam és egybevessem azzal, amit alkotott. Személyének és munkásságának elhelyezéséhez azonban elengedhetetlen, hogy az a kor, politikai rendszer, melyben élt és tapasztalhatott bemutatásra kerüljön. A legnehezebb kérdés az, hogy nevelésfilozófiája filozófia- és filozófiája nevelésfilozófia-e. Szándékom szerint bizonyítást nyer, hogy filozófiája – nevelésfilozófia.A dolgozat vonulatát legfőbb műveinek és legfőbb téziseinek sorravétele, valamint az összegző könyvének, a Reconstruction in Philosophy-nak a szövegelemzése adja (4.1.2-es fejezet). Vizsgálataim tárgyát képezi a biográfiájának, korszaka sajátosságainak feltárása, valamint nézeteinek és téziseinek vizsgálata. Művei közül több elérhető magyarul is, ezeket jelöltem a dolgozatomban, de nagyobb részükhöz angol nyelven fértem csak hozzá, fordításukat magam tettem meg és lábjegyzetekben jelöltem. Eredeti nyelven olvastam azt a három könyvét, melyeket elemeztem: Reconstruction in Philosophy, The School and Societyés a társszerzővel jegyzett Ethics címűt. Egyiket sem adták ki teljes egészében magyar fordításban. A dolgozat újdonsága a hatástörténeti félreértések tisztázása és az életmű reális jelentőségének helyreállítása. Ezekben a törekvésekben természetes úton vált világossá a sajátos elméleti és gyakorlati viszony szempontja. E két alapvetést nem lehet az írásaiban elkülöníteni, ebben áll a rá jellemző pragmatizmus. Dewey az eseményekről nem elméleteket konstruál, hanem a konkrét cselekvéseket és azok miértjeit kutatja, a cselekvés magyarázatát az aktivitáson belül vizsgálja. Sajátos stílusa pedig mindaz életútjának, mind a munkásságát megelőző és befolyásoló eszmetörténetnek, mind a történelmi események együttállása hatásának tudható be.
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaBTK Filozófia Doktori Iskola
TémavezetőBertók Rózsa


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record