• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Doktori disszertációk
    • BTK Filozófia Doktori Iskola
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Doktori disszertációk
    • BTK Filozófia Doktori Iskola
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    John Dewey nevelésfilozófiája

    Thumbnail
    View/Open
    Disszertáció (1.247Mb)
    Tézisek (hun) (354.7Kb)
    Date
    2018-12-04
    Author
    Bécsi Zsófia
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    A John Dewey nevelésfilozófiája című disszertációnak nem az a célja, hogy sorravegye Dewey valamennyi művét, nem is az, hogy az egyes művek téziseinek a kortársakéival való egybevetését tárgyalja, hanem hogy megmutassa, vajon mennyire lehet megismerni, megismertetni a gondolkodó életművét, hangsúlyozva benne az élet szót, teljes munkásságának és életútjának segítségével. Ehhez azonban kevés a szerző kizárólagos vizsgálata. Az írás feltárja a kort és a politikai rendszert, melyben élt, valamint a hatást,mit ő maga ért el. Ami a kutatást segítette, az volt, hogy a gondolkodásmódját, szemléletét, életútját feltárjam és egybevessem azzal, amit alkotott. Személyének és munkásságának elhelyezéséhez azonban elengedhetetlen, hogy az a kor, politikai rendszer, melyben élt és tapasztalhatott bemutatásra kerüljön. A legnehezebb kérdés az, hogy nevelésfilozófiája filozófia- és filozófiája nevelésfilozófia-e. Szándékom szerint bizonyítást nyer, hogy filozófiája – nevelésfilozófia.A dolgozat vonulatát legfőbb műveinek és legfőbb téziseinek sorravétele, valamint az összegző könyvének, a Reconstruction in Philosophy-nak a szövegelemzése adja (4.1.2-es fejezet). Vizsgálataim tárgyát képezi a biográfiájának, korszaka sajátosságainak feltárása, valamint nézeteinek és téziseinek vizsgálata. Művei közül több elérhető magyarul is, ezeket jelöltem a dolgozatomban, de nagyobb részükhöz angol nyelven fértem csak hozzá, fordításukat magam tettem meg és lábjegyzetekben jelöltem. Eredeti nyelven olvastam azt a három könyvét, melyeket elemeztem: Reconstruction in Philosophy, The School and Societyés a társszerzővel jegyzett Ethics címűt. Egyiket sem adták ki teljes egészében magyar fordításban. A dolgozat újdonsága a hatástörténeti félreértések tisztázása és az életmű reális jelentőségének helyreállítása. Ezekben a törekvésekben természetes úton vált világossá a sajátos elméleti és gyakorlati viszony szempontja. E két alapvetést nem lehet az írásaiban elkülöníteni, ebben áll a rá jellemző pragmatizmus. Dewey az eseményekről nem elméleteket konstruál, hanem a konkrét cselekvéseket és azok miértjeit kutatja, a cselekvés magyarázatát az aktivitáson belül vizsgálja. Sajátos stílusa pedig mindaz életútjának, mind a munkásságát megelőző és befolyásoló eszmetörténetnek, mind a történelmi események együttállása hatásának tudható be.
    URI
    http://pea.lib.pte.hu:8080/handle/pea/23114
    Collections
    • BTK Filozófia Doktori Iskola [32]

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV