Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2019-05-14T06:15:40Z
Szerző Vida Gergő
MTMTID:
10046021
Webcímhttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/18762
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvénKategóriák fogságában – Hazai SNI integráció hatásvizsgálat a pedagógus attitűd és a tanulói teljesítmény tükrében
Az értekezés címe angolulConfined by categories – Impact assessment of SEN integration in Hungary through teacher’s attittude and student’s achievemet
Absztrakt az értekezés nyelvénA disszertáció a hazai köznevelés rendszerén belül a 8 –16 éves sajátos nevelési igényűek, különös tekintettel a tanulásban akadályozott és az enyhe fokú intellektuális képességzavarral, valamint tanulási és/vagy figyelemzavarokkal küzdők inklúziójának hatásvizsgálatára épül kvantitatív eszközrendszerrel. A vizsgálata 2015/16-os és a 2016/17-es tanévben zajlott a pedagógus attitűd és a tanulói teljesítmény aspektusából Baranya megye iskoláiban. Mindeddig a hazai komplex,gyógypedagógiai diagnosztikai és ellátó rendszer ilyen aspektusú vizsgálata még nem történt meg. A hazai SNI integráció hatásvizsgálata eddig nem volt kutatás témája és tekintve, hogy több lényeges ponton eltér az OECD országok általános gyakorlatától a hazai SNI integráció, a későbbiekben részletesen feltárt módon, indokolható a rendszer vizsgálata. Ennek egyrészt az az oka, hogy a különleges bánásmódot igénylő gyermekek körének meghatározása más elveken nyugszik, mint az OECD általános gyakorlata. A fogalomhasználat nem tartozott a kutatás kifejezett fókuszához, de önmagában is megoldandó problémaként jelentkezett, hiszen befolyásolhatja az eredmények relevanciáját akár az OECD mérési rendszerében, akár a tudományos meghatározások tükrében. A hatékonyság kutatása mellett tehát a disszertációban a későbbiekben részletezett módon a sajátos nevelési igénnyel és az attitűddel kapcsolatos új neveléstudományi fogalmak kvantitatív alapjai is megtalálhatóak munkadefiníciók formájában, melyek jelenleg csak a disszertációban körülírt és a kutatás intervallumában tekinthetőek érvényesnek. Bár a kutatásnak nem volt fókusza és kizárólagos érvényességű bizonyítékokat nem is tud felvonultatni a disszertáció, de az adatok elemzése során láthatóvá vált, hogy az SNI státusz és az iskolai leszakadás összefüggnek. Erre utal az alacsonyabb intellektus és az SNI diagnózis, valamint a gyakoribb intézményváltoztatás összekapcsolódása, melyre az adatsorok, illetve azok elemzése is utal. Mindez azért is fontos, hiszen jelen kutatás vállalt feladata a gyógypedagógiai és diagnosztizáló rendszer hatékonyságának vizsgálata. A hazai szakirodalomban már van utalás arra, hogy a hatékony működéshez az is szükséges, hogy adekvát módon határozzuk meg az ellátásra jogosultak körét. Ez indokolja a fogalmi kategóriák olyan szintű vizsgálatát, melyet a kvantitatív eszközök megengednek. A hatékonyság vizsgálatához azonban nem elegendő csak a fogalmi kategóriák vizsgálata, hanem szükséges a teljes rendszer áttekintése. Fontos ugyanis,hogy amennyiben az igényelhető szolgáltatások felépítése és intenzitása nem alkalmazkodik a gyermekek, a szülők és a pedagógusok valódi igényeihez valamint a tudományos kategóriákhoz, szintén sérül a hatékonyság elve. A disszertáció sorra veszi a hazai törvényi kategóriákat összevetve a releváns külföldi modellekkel. A külföldi modellek áttekintésének szempontja, hogy mi a sajátos nevelési igény fogalma az adott országban,mennyiben tér el vagy hasonlít a hazai modellhez a kutatás időszakában, illetve, hogy az adatok alapján indokolható lenne-e egyes elemek átvételének, beemelésének megfontolása további kutatásokkal támogatva.
Kulcsszó (Magyar)attitűd
hatékonyság
inklúzió
kategóriák
SNI
Kulcsszó (Angol)attitude
category
efficiency
inclusion
SEN
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaBTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola
TémavezetőHíves-Varga Aranka


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record