Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2018-12-06T07:10:59Z
Szerző Dominek Dalma Lilla
MTMTID:
10021367
Webcímhttps://pea.lib.pte.hu/handle/pea/18135
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvénAz élménycentrikus- és az információ-centrikus tárlatvezetés megítélése és lehetősége a hazai múzeumokban
Az értekezés címe angolulThe Assessment and Possibility of Experience-Oriented and Information-Oriented Guided Tours at Two Hungarian Museums
Absztrakt az értekezés nyelvénIn the era of online information abundance, the amount of knowledge available to the individual is exponentially growing. At the same time, our thirst for knowledge and our desire to understand the correlations behind the facts remain observably unsatisfied. Consequently, there is an urgent need for means and media which provide guidance in the labyrinth of facts. The above-mentioned media include centuries old institutions, such as museums. Museums have changed according to the requirements of the era. They are still well-known, recognised and trustworthy sources of slices of knowledge which are easy (or in certain cases more difficult) to acquire. Regarding the current situation in Hungary, the popularity of the national institutional system of museums, which has a history of more than 200 years, is apparent. Since 2012, both the number of visitors and the number of events organised by museums have been increasing nationwide. In order to maintain the role of museums in society and their importance in imparting knowledge, we should take into account the fact that the majority of student groups, which represent a significant percentage of visitors, get in touch with museums as institutions mainly through guided tours or museum pedagogical classes. The attitudes which such occasions develop towards museums in would-be visitors could have a strong influence on the number of visitors in the future. In view of the above, providing professionally planned guided tours, which are memorable in the good sense, is crucial in order to maintain the number of visitors and expand the social layers which are involved. This thesis examines the effect of visiting museums, in particular that of guided tours. After a short overview of professional literature, the thesis aims to explore the effect of traditional guided tours and that of imaginary guided tours enriched with elements of experience invented and suggested by the author, as well as to present the opinion of museum visitors. |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| Az internetes információbőség korában az egyén számára elérhető tudás mennyisége exponenciálisan nő, miközben tudásszomjunk, a tények mögötti összefüggések megértése iránti vágyunk érezhetően kielégítetlen marad. Így egyre égetőbb szükség van azokra az információ- és tudásközvetítő eszközökre, közegekre, melyek utat mutatnak a tények labirintusában. Olyan jól bevált, évszázados múltú közegekre, mint például a múzeumok. A múzeumok amikor szükség volt rá, a korral együtt változtak, és továbbra is sokak által ismert és elismert, hiteles forrásai a könnyen (vagy bizonyos esetekben nehezebben) befogadható tudásszeleteknek. Az aktuális magyarországi helyzetet tekintve is látszik a több mint kétszáz éves múltra visszatekintő hazai múzeumi intézményrendszer népszerűsége: 2012 óta folyamatosan emelkedett itthon az országos látogatói létszám és a múzeumi rendezvények száma is . A múzeumok társadalomban betöltött szerepének fenntartásához, tudásközvetítésben betöltött súlyuk növeléséhez figyelembe kell vennünk, hogy a jelentős látogatói arányt képviselő diákcsoportok többsége elsősorban tárlatvezetésen vagy múzeumpedagógia foglalkozáson keresztül kerül kapcsolatba a múzeummal, mint intézménnyel, ilyen alkalmak során alakulnak ki a jövő látogatóiban azok a múzeumokkal kapcsolatos attitűdök, melyek a látogatói létszámot is erősen befolyásolhatják. A fentieknek megfelelően kritikus, hogy a látogatószám megtartásához, valamint a látogatói rétegek növeléséhez professzionálisan megtervezett, jó értelemben emlékezetes tárlatvezetésekben részesüljenek a múzeumba látogatók. E dolgozat témája a múzeumlátogatás, azon is belül a tárlatvezetés hatásának vizsgálata. A dolgozat célja, hogy egy rövid szakirodalmi áttekintés után feltárja a hagyományos és a szerző által elképzelt, javasolt és a tárlatvezetők által megteremtett élményelemekkel dúsított tárlatvezetések hatását, valamint bemutassa a múzeumlátogatók véleményét.
Kulcsszó (Magyar)élménycentrikus
flow
információ-centrikus
múzeum
tárlatvezetés
Kulcsszó (Angol)experience-oriented
Flow
Guided tour
Information-oriented
Museum
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaBTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola
TémavezetőHéjj Andreas
Vásárhelyi Tamás


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record