Mikor kezdjük el?- Elsősegélynyújtással kapcsolatos nevelési program hatékonyságának felmérése óvodában és általános iskolában
Abstract
Az értekezés egy óvodás- és általános iskolás gyermekek részére kidolgozott elsősegélynyújtással kapcsolatos nevelési program hatékonyságát vizsgálta. Ezen kívül a gyermekek szüleinek és pedagógusainak véleményének felmérése is megtörtént a gyermekkorban elkezdett elsősegélynyújtással kapcsolatos nevelés vonatkozásában.
A program után az ismeretek és készségek szintje növekedett, valamint a segítségnyújtási hajlandóság is pozitív irányba változott minden korcsoport esetén. Már az 5 éves gyermekek is képesek az elsősegélynyújtás bizonyos elemeinek elsajátítására és kivitelezésére (pl. mentőhívás). A gyerekek körülbelül 10 éves életkortól kezdődően képesek hatékony újraélesztés kivitelezésére, de a náluk fiatalabbak is el tudták sajátítani ennek néhány elemét (pl. helyes kéztartás, légzésvizsgálat). A programmal kapcsolatos vélemények a legtöbb megkérdezett esetén pozitívak voltak.
A vizsgálat eredményei alapján elmondható, hogy a gyermekkorban elkezdett elsősegélynyújtással kapcsolatos nevelés segítségével növelhető az ismeretek és készségek szintje, valamint a segítségnyújtási hajlandóság is javítható. A programmal kapcsolatos pozitív vélemények – a megfelelő beavatkozások megtételével - elősegíthetik az elsősegélynyújtási ismeretek és készségek széles körben történő elterjedését.