A 19. századi vígopera női szerepkörének eredete, stiláris és interpretációs kérdései. Norina, az összetett vígoperai nőalak megtestesítője
Abstract
Doktori dolgozatom témáját elsősorban színpadon énekelt szerepeim, mesterségbeli
tudásom és szakmai tapasztalataim alapján választottam. Érdeklődésem középpontjában
pályám kezdete óta az operajátszás sajátos területe, a vígoperák világa
áll. Tekintve, hogy alkatomnak és hangi karakteremnek köszönhetően számos
opera buffa előadásban vettem részt, dolgozatom elkészítésének motivációja a személyes
érintettségemből következő tapasztalatszerzésen túl a műfaj szeretetéből és
tiszteletéből ered. Operaénekesként fontosnak tartom, hogy a vígopera, az operajátszásnak
ez a manapság kissé mostohán kezelt műfaja visszakerüljön méltó helyére,
oda, ahova azok a szerzők emelték, akik maradandót alkottak benne.
A vígopera első látásra játékos, könnyed műfajnak tűnik, ám színpadra állításánál,
szerepelemzésnél általában kiderül, hogy ez csak a látszat. Bár egy jó előadás
fesztelenül derűsnek és felhőtlennek látszik, mögötte mindig komoly, pontos,
igényes munka áll. Vígoperai szerepeikről legendásan híres operaénekesek kivétel
nélkül ugyanerről számolnak be különböző életrajzi írásaikban, riportjaikban.
Dolgozatom célja feltárni az opera buffa nőalakjainak útját, változását, fejlődését
egészen a műfaj eredetétől a 19. századi kiteljesedéséig. Színház- és zenetörténeti
kutatásaimat, ismereteimet, tapasztalataimat alapul véve kívánok
összefoglaló áttekintést adni a vígopera interpretációs attribútumairól. Végül egy
konkrét szerep (Norina) elemzésén keresztül ismertetni szándékozom a prima buffa
assoluta szerepkörben rejlő előadó-művészeti és előadóművészi lehetőségeket. Tudomásom
szerint még nem született olyan elemző munka, amely ebből a szempontból
vette volna górcső alá ezt a színes, kedves, ám sokkal kevésbé felszínes figurát,
mint amilyennek sok esetben a színpadi elképzelés láttatja őt.