• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Doktori disszertációk
    • Művészeti Kar Doktori Iskola
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Doktori disszertációk
    • Művészeti Kar Doktori Iskola
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    A 19. századi vígopera női szerepkörének eredete, stiláris és interpretációs kérdései. Norina, az összetett vígoperai nőalak megtestesítője

    Thumbnail
    View/Open
    Tézisek (hun) (192.5Kb)
    Tézisek (eng) (163.9Kb)
    Disszertáció (32.71Mb)
    Date
    2018-10-09
    Author
    Váradi-Horváth Zita
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Doktori dolgozatom témáját elsősorban színpadon énekelt szerepeim, mesterségbeli tudásom és szakmai tapasztalataim alapján választottam. Érdeklődésem középpontjában pályám kezdete óta az operajátszás sajátos területe, a vígoperák világa áll. Tekintve, hogy alkatomnak és hangi karakteremnek köszönhetően számos opera buffa előadásban vettem részt, dolgozatom elkészítésének motivációja a személyes érintettségemből következő tapasztalatszerzésen túl a műfaj szeretetéből és tiszteletéből ered. Operaénekesként fontosnak tartom, hogy a vígopera, az operajátszásnak ez a manapság kissé mostohán kezelt műfaja visszakerüljön méltó helyére, oda, ahova azok a szerzők emelték, akik maradandót alkottak benne. A vígopera első látásra játékos, könnyed műfajnak tűnik, ám színpadra állításánál, szerepelemzésnél általában kiderül, hogy ez csak a látszat. Bár egy jó előadás fesztelenül derűsnek és felhőtlennek látszik, mögötte mindig komoly, pontos, igényes munka áll. Vígoperai szerepeikről legendásan híres operaénekesek kivétel nélkül ugyanerről számolnak be különböző életrajzi írásaikban, riportjaikban. Dolgozatom célja feltárni az opera buffa nőalakjainak útját, változását, fejlődését egészen a műfaj eredetétől a 19. századi kiteljesedéséig. Színház- és zenetörténeti kutatásaimat, ismereteimet, tapasztalataimat alapul véve kívánok összefoglaló áttekintést adni a vígopera interpretációs attribútumairól. Végül egy konkrét szerep (Norina) elemzésén keresztül ismertetni szándékozom a prima buffa assoluta szerepkörben rejlő előadó-művészeti és előadóművészi lehetőségeket. Tudomásom szerint még nem született olyan elemző munka, amely ebből a szempontból vette volna górcső alá ezt a színes, kedves, ám sokkal kevésbé felszínes figurát, mint amilyennek sok esetben a színpadi elképzelés láttatja őt.
    URI
    https://pea.lib.pte.hu/handle/pea/17544
    Collections
    • Művészeti Kar Doktori Iskola [96]

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV