A klarinét hangja a zenekarban
Abstract
A dolgozat a klarinét hangzási lehetőségeivel foglalkozik. A téma megközelítése többféle lehetőséget is kínált. (Pl. a német és francia klarinétok hangzási lehetőségei a zenekarban, a klarinét hangja a populáris műfajokban, stb.) Jómagam a szimfonikus zenekari közegben kutattam, és vizsgáltam a klarinét hangzási lehetőségeinek kiaknázását. Igyekeztem olyan átfogó módon feldolgozni ismereteimet, hogy a legszélesebb spektrumban tudjam bemutatni a választott témát. Két — a klarinétra nagyon jellemző — aspektus szerint alakítottam ki módszeremet. Az első nézőpontban a klarinét különböző regisztereinek egyéni karaktereit vizsgálom. A második nézőpontban a különböző hangolású klarinétok egyedi hangzásának jellegzetességeit fejtem ki. A bibliográfiában szereplő szakirodalom mellett forrásanyagként használtam partitúrákat, és zenekari szólamokat. A kottaidézetek válogatása egy lehetséges változat az adott terület illusztrálására, hiszen más valaki tekinthet tipikusnak egy másik idézetet ugyanúgy. Lényegesnek tartottam, hogy a klarinét zenekarba kerüléséről szót ejtsek. Az első nagy fejezet ennek a történetét dolgozza fel.