Performatív múltfeldolgozás Közép-Európában és a világszínházban
Elérhetővé téve ekkor | 2018-04-09T10:50:34Z |
Szerző | Szabó Attila MTMTID: 10026583 |
Webcím | https://pea.lib.pte.hu/handle/pea/17350 |
Az értekezés nyelve | Magyar |
Az értekezés címe az értekezés nyelvén | Performatív múltfeldolgozás Közép-Európában és a világszínházban |
Az értekezés címe angolul | Performative Strategies for Coming to Terms With the Past in Central European and world theatre |
Absztrakt az értekezés nyelvén | A dolgozat az 1990 utáni színház újszerű történelmi érdeklődését, múltfeldolgozásra irányuló stratégiáit elemzi. A színházművészetet a társadalmi performanszok széles spektrumán vizsgálva, arra kérdez rá, hogy milyen sajátos lehetőségeket kínál a színház különböző nagyközösségek fájó történelmi traumáival való szembenézésre. A dolgozat azt feltételezi, hogy egy traumatikus esemény művészeti megközelítése nem függetleníthető a nyilvános feldolgozás más formáitól mint az emlékbeszédek, szimbolikus perek, tüntetések, médiajelentések, hanem ezekkel a formákkal azonos kontextusban, sokszor velük szembeszegülve hozza létre emlékezeti tereit. Ezért a múltfeldolgozás performatív formái vizsgálhatók egyazon keretrendszerben, melyre a társadalmi performativitás elméletei és a különböző emlékezetelméletek adnak lehetőséget. A dél-afrikai apartheid, a dél-amerikai diktatúrák, 9/11, Ceauşescu romániai diktatúrája és az 1956-os magyar forradalom egy „globális emlékezetdiskurzus” láncolatába illeszkednek, lehetőséget adva egy szélesvásznú összevetésre a különböző emlékezetpolitikai attitűdök és eltérő színházi rendszerek között. |
Kulcsszó (Magyar) | dokumentarista színház emlékezet a művészetekben múltfeldolgozás performativitás színház és politika |
Kulcsszó (Angol) | arts and memory Coming to Terms With the Past documentary theatre performativity theatre and politics |
Egyetem | Pécsi Tudományegyetem |
Doktori iskola | BTK Irodalomtudományi Doktori Iskola |
Témavezető | Müller Péter |