Az értelmi fogyatékos gyermekről és felnőttről alkotott mentális kép alakulása – az elzáró, gyógyító és fejlesztő intézményrendszer tükrében – a kezdetektől a 19. század végéig
Elérhetővé téve ekkor | 2017-05-25T09:06:48Z |
Szerző | Magyar Adél MTMTID: 10021389 |
Webcím | https://pea.lib.pte.hu/handle/pea/16344 |
Az értekezés nyelve | Magyar |
Az értekezés címe az értekezés nyelvén | Az értelmi fogyatékos gyermekről és felnőttről alkotott mentális kép alakulása – az elzáró, gyógyító és fejlesztő intézményrendszer tükrében – a kezdetektől a 19. század végéig |
Az értekezés címe angolul | The evolution of mental representation of the mentally disabled children and adults - in the light of institutions promoting separation or healing and development - from the beginnings to the end of the 19th century |
Absztrakt az értekezés nyelvén | A disszertáció alapját képező kutatás fő témája az értelmi fogyatékos gyermekről és felnőttről alkotott társadalmi meghatározottságú mentális kép, az „értelmifogyatékosság-kép” története. A gyermekkor- és mentalitástörténeti nézőpont szerinti rekonstrukciót a rendelkezésre álló forrásanyag alapján, az antikvitástól a 19. század végéig végeztük el. Célunk volt, hogy a kutatás során feltárt elsődleges és másodlagos források analitikus elemzése és komparatív értelmezése után szintetizáló elemzést nyújtsunk az értelmi fogyatékosság-képek történeti korszakonként változó és az adott korszakban egymás mellett is létező variánsairól. A gyermekkortörténeti-mentalitástörténeti kutatás társadalomtörténeti és intézménytörténeti összefüggései indokolttá tették, hogy kutatásunkat kiterjesszük az értelmi fogyatékos emberek és más, a társadalmi többség által stigmatizált személyek elzárására, gyógyítására és fejlesztésére létrejövő intézményrendszer kialakulásának és differenciálódásának történetére is. Az intézménytörténeti hátteret a kezdetektől (a „bolondok” kategóriájába sorolt differenciálatlan embertömeg elzárására létesített asylumok megjelenésétől) a 19. század végéig rekonstruáltuk. Addig, amíg Európában megkezdődött az értelmi fogyatékos személyek befogadására és fejlesztésére szánt intézmények institucionalizációja. |
Kulcsszó (Magyar) | értelmifogyatékosság-kép gyógypedagógiatörténet intézménytörténet mediko-pedagógia mentalitástörténet |
Kulcsszó (Angol) | history of mentality institution-history medico-pedagogy mental disability image special education hisstory |
Egyetem | Pécsi Tudományegyetem |
Doktori iskola | BTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola |
Témavezető | Pukánszky Béla |