A fogyasztói ellenállás
Abstract
Az elmaradó piaci eredmények okai sok esetben túlmutatnak az erős verseny és információs zaj okozta akadályokon: a fogyasztók elutasító beállítottsága és aktív szembenállást mutató magatartása jelentős nyomást gyakorolhat a vállalatok üzleti folyamataira, aminek súlyára piaci esetek hívják fel a figyelmet. Az ellenálló fogyasztói magatartásra való felkészülés, annak megfelelő kezelése gazdálkodástani és marketing szempontból is megkerülhetetlenné vált. A fogyasztók ellenálló magatartásának jelentőségét a nemzetközi szakmai közösség már korán felismerte, ennek hazai tárgyalására azonban csak kevés törekvés mutatkozott. A bemutatott forráselemző kutatómunka átfogó képet ad a fogyasztói ellenállás legfontosabb elméleti kérdéseiről, alapvetően a nemzetközi szakirodalomra támaszkodva: a fogalom elméleti gyökereiről, értelmezési irányairól és inkonzisztenciáiról, kialakulásának mozgatórugóiról, illetve megnyilvánulási formáiról. A fogyasztói magatartás megatrendjei a fogyasztók hatalmának és tudatosságának növekedését, a fogyasztói ellenállás jelentőségének erősödését vetítik előre. Az elméleti kutatómunka célja megfelelő ismereti alapot adni a téma hazai tárgyalásához. Az empirikus vizsgálódások kvantitatív és kvalitatív fogyasztói, illetve kvantitatív vállalati megkérdezések révén a hazai vélekedésekbe adnak betekintést. Az elvégzett elméleti és empirikus kutatómunka hiánypótló információkat közöl a témában a magyar piacokról, illetve tudásanyagot szolgáltat a tudós és gyakorlati szakemberek számára, alapot adva a fogyasztói ellenállás jelenségének megismerését célzó szakmai párbeszédhez.