Az egyensúly keresése
Abstract
Összességében az egész doktori iskolában folytatott munkám gondolatébresztő és tanulságos
volt számomra. Megtanultam, hogy a fizikai környezetünk, esetemben az építészet képes
létrehozni olyan alkotásokat, amelyek nem csupán egy funkcionális térként szolgálnak, hanem
pszichológiai mögöttes tartalmakat képviselnek, és egyben interaktív módon képesek
tanítani, átadni, amit képvisel, jelképez az adott épület, párbeszédet és kapcsolatot teremt
közösségek számára.
Az emberek nemcsak gondolkodásukat, személyiségüket, viselkedésüket tekintve különböznek
egymástól, hanem abban is ahogyan észlelik a körülöttük lévõ világot. Az érzékelés és észlelés,
mint a megismerés alapja befolyásolja gondolkodásunkat, viselkedésünket, személyiségünk
alakulását. Minden embernek rendelkezésére állnak az élmények megszerzéséhez szükséges
érzékszervek, de azokat használni, finomítani kell. Mi építészek alkotásainkkal képesek vagyunk
"manipulálni", tanítani az embereket, kívánt érzelmeket, cselekvéseket válthatunk ki az épített
környezet által.
Mindezek mellett elsősorban nagyon fontos saját magunk megismerése, az önismeret. Ha
"tisztába" kerülünk saját magunkkal, sokkal jobban megfogjuk tudni érteni a körülöttünk lévő
világot és építészetünkkel olyat fogunk tudni adni az embereknek ami segít nekik a felismerésben.
„Önmagunk megismerése elengedhetetlen belső békénk és harmóniánk kialakításához.
...ha a bennünk és körülöttünk munkáló erők fényében szemléljük személyiségünket,
elviselhetőbbé tesszük az élettel járó feszültségeket és csalódásokat, és jobban tudunk
örülni apró örömeinknek. Nem vagyunk egysíkúak; magunk vagyunk a tevékeny
sokarcúság és különbözőség egyetlen emberi lélek keretei között. Lényünk
sokrétűségének felfedezése segít együtt élnünk mindazzal, amit kultúránk kibékíthetetlen
ellentétként emleget.” 3
A doktori iskolás évek alatt megtett út nagy tapasztalás volt számomra. Megismertem önmagam
és megtaláltam a végigjárt útszakaszokban, hogy mit is jelent számomra az egyensúly és annak
kiteljesedése. ÉRTELEM és ÉRZELEM, MEGFIGYELÉS, ÍRÁNYÍTOTT TAPASZTALÁS,
ALKOTÓI FELELŐSSÉG, ÚJRAKÓDOLÁS. A komplex mestermunkáim mindegyikében
megjelennek az értelem és érzelem összetevői, a megfigyelésből eredeztetett outputok, az
irányított tapasztalás eszközei, a felelősség az alkotói folyamatban valamint a kód, mint nyelv az
öröklött és az új értékek között. Minden egyes útszakasz megtanított újra és újra gondolkodni,
más szemszögből nézni a világot, észrevenni a fontos dolgokat, amik körülvesznek bennünket
embereket nap, mint nap. Ezen szemléletmódot követve igyekszem élni, érezni és alkotni!Értekezésem nem csak kutatómunka, hanem üzenet is kíván lenni.
Elengedhetetlennek tartom, hogy a mai rohanó világunkban is megtudjuk mutatni az
embereknek, hogy mennyire fontos, hogy az emberiség ne érzéktelenedjen el, ne legyen
közömbös sem egymás iránt, sem a körülötte lévő környezete iránt.
A mottóm tehát: "Ne felejts el élni, érezni és úgy alkotni!"