Közösségi finanszírozás mint külső hozzájáruló
Abstract
A dolgozat a közösségi finanszírozás vállalati értékteremtő hatását hivatott bemutatni a Davidsson és mtsai. (2020) külső hozzájáruló keretrendszerén keresztül. A közösségi finanszírozás a vállalkozások számára egyedülálló lehetőséget biztosít az innovációs projektek megvalósítására a pénzügyi korlátok leküzdésével. A külső hozzájáruló keretrendszer segít azonosítani azokat az egyéb, nem pénzügyi mechanizmusokat, melyekkel a támogatók és a közösségi finanszírozás a vállalkozókat elősegíti ezen törekvéseikben. A holisztikus megközelítés érdekében a disszertáció a közösségi finanszírozási kampányokat mint input adatokat, valamint a mobilalkalmazásokat mint output adatokat is vizsgálja. A kiterjedt adatgyűjtés során 653 sikeres, a Kickstarter oldalán elérhető mobilapplikáció alkategóriájú kampány került azonosításra, ahol az esetek felében elérhető a Google Play és/vagy Apple App Store mobilapplikáció. Az empirikus eredmények alapján azonosított mechanizmusok a terjeszkedés, megőrzés, kombinálás, kompresszió és végül a bizonytalanságcsökkentés. Ezen kívül az optimalizáló szerep is azonosítható. Az eredmények alapján az ötletgazdák elsődleges célja nem csupán a forrásszerzés, hanem a közösségi finanszírozás adta egyéb előnyök és lehetőségek kiaknázása. Mindemellett fontos megemlíteni, hogy habár a közösségi finanszírozás segít a kezdeti nehézségek leküzdésében, az adatok elemzése azt sugallja, hogy a vállalkozók a folyamat egy későbbi szakaszában ugyanúgy nehézségekbe ütközhetnek.
A disszertáció hozzájárul a közösségi finanszírozás területének jobb megértéséhez, különös tekintettel a mobilalkalmazások piacára és annak összefüggéseire a közösségi finanszírozási sikerességgel. Ezáltal új perspektívát nyit a téma gazdasági és üzleti aspektusaira.