AZ ÜZLETI MODELL INNOVÁCIÓK EVOLÚCIÓJA Az értékteremtés és az értékelési paradigmák átalakulása – Fókuszban a platformgazdaság és a felhasználó
Abstract
Az értekezés összetett vizsgálatot folytat az üzleti modell innovációk témakör kapcsán, melynek egyik szelete, hogy feltárásra kerüljenek olyan evolúciós változások, melyeket a gazdasági környezet megváltozása hívott életre, valamint ehhez kötődően más tulajdonságok változását is vizsgálja az új üzleti modell innovációk létrejöttekor. Ezt követően kifejezetten a platformgazdaságra helyeződik a hangsúly, többek között olyan kérdések kerülnek górcső alá, mint miképp lehet értékelni a digitális platformok stratégiai potenciálját a felhasználói aktivitás skálázására és pénzzé tételére való képességük szempontjából, valamint ezen túl a vizsgálat tárgyát képezi, hogy egy belső felhasználó-alapú értékelési megközelítés hogyan segítheti a befektetőket a digitális üzleti modellel rendelkező platformvállalatok értékbecslésében. Az értekezés megállapításai köré egy keretrendszer is épül, amely tőzsdén jegyzett platformok stratégiai értékelésére kerül alkalmazásra esettanulmányokon keresztül.
A platformok értékelését illetően a bemutatott felhasználó-alapú értékelési megközelítés különbséget tesz az új felhasználók értéke és a meglévő felhasználók értéke között, lehetővé téve a befektetők számára annak értékelését, hogy a platform ügyfélszerzésbe történő befektetései megtérülnek-e. A felhasználó-alapú értékelési megközelítés továbbá értékes, felhasználó-specifikus betekintést kíván nyújtani arra vonatkozóan, hogy hol és minek hatására keletkezik az érték. Különösen az válik világossá, hogy a bemutatott esetek kapcsán az érték nagy részét az új felhasználók generálják. Végül pedig vizsgálandó elemként kitér az értekezés a felhasználó-specifikus változók érzékenységvizsgálatára is, amely konkrét betekintést nyújt a kulcsfontosságú változók - például a felhasználók számának növekedése, vagy éppen a lemorzsolódási arányok - változásainak értékkövetkezményeibe.
Mindezeken túl a globális vezető platformvállalatok érték-értékmozgató elemzése is elvégzésre kerül az értekezésben, ezáltal részletesebb betekintést adva a legnagyobb digitális üzleti modellel rendelkező vállalatok értékének pontosabb és részletesebb becslési folyamatába.
Az esettanulmányok vizsgálata után kijelenthető, hogy a felhasználó-alapú értékelési megközelítés valóban segít enyhíteni a digitális platformok értékelésével kapcsolatos kihívások egy részét. Ennek ellenére az információk közzétételének elmaradása és az átláthatatlan számviteli gyakorlatok miatt a platformok felhasználói adatokon alapuló értékelése gyakorlati korlátokkal jár még jelenleg, a hagyományos értékelési módszertanok kiegészítő elemeként alkalmazható, hogy több oldalról láthassuk az érték keletkezésének folyamatát.
A disszertáció célja, hogy bemutassa az új üzleti modellekhez kapcsolódó értékelési folyamatok átalakulását, javasoljon modern vállalatértékelési módszereket kiegészítő módszertanként, és irányt mutasson a szakembereknek a vállalatértékelés terén, mélyebb betekintést nyújtva a vállalatok értékeinek mozgatórugóiba és az értéktöbblet generálásának lehetőségeibe.