Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2024-05-13T08:06:55Z
Szerző Hankó Csilla
MTMTID:
10061221
Webcímhttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/45055
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvén„Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan.” - Látássérült anyaság a társadalmi reprezentáció, az egyéni tapasztalat és az anya-gyermek interakciók szemszögéből
Az értekezés címe angolul"What is essential is invisible to the eye." - Visually impaired motherhood from the perspective of social representation, individual experience and mother-child interactions
Absztrakt az értekezés nyelvénDoktori disszertációmban a látássérült emberekről alkotott szociális reprezentáció sajátosságait, illetve a gyermekvállalásról, szülői szerepről való gondolkodást vizsgálja látássérült gyermekvállalás előtt álló nőkkel és édesanyákkal, és látássérült anya-gyermek párosok interakcióját vizsgáljuk azzal a céllal, hogy feltárjuk azokat az interakciós sajátosságokat, melyek a látássérült anyák gyermekükkel folytatott szabad játék interakciója során figyelhetők meg. Kutatásunk három részre osztható, melynek első részében egy, a különböző fogyatékossági típusokkal kapcsolatos szociális reprezentáció vizsgálatot készítettünk. Második vizsgálatunk során félig strukturált interjúkat készítettünk látó és látássérült nőkkel. Kutatásunk harmadik részében interakció vizsgálatokat készítettünk látó és látássérült édesanyákkal és 12-18 hónapos látó gyermekükkel. Vizsgálataink során mindvégig fontosnak tartottuk a fejlődési pszichopatológiai és az interaktív specializáció elméleti keretekben való gondolkodást. Egyik fontos megállapításunk, hogy a látássérült anyák gyermekükkel folytatott interakciója során a vokalizációnak jelentős szerepe van az anyák kontrollérzetében, ami a gyermekkel folytatott interakció során rezilienciát biztosít az anyák számára, lehetővé téve a sikeres adaptációt és a kompetens működést gyermekükkel. Eredményeinkből arra következtethetünk, hogy a látássérült anyák hajlamosak azonosulni az őket érő bizonytalanság és korlátozottság naiv vélekedéseivel, mely egy vulnerabilitási tényezőnek tekinthető a gyermekgondozásban és az anya-gyermek kapcsolatban. A vizsgálataink eredményei közötti összefüggések, kapcsolatok megállapításával és következtetéseinkkel egy integratív szemléletet kívántunk képviselni a fogyatékosságtudomány és fejlődéspszichológia keresztmetszetében elhelyezkedő témában.
Kulcsszó (Magyar)anya-gyermek interakció
anyaság
látássérültség
szociális reprezentáció
tematikus tartalomelemzés
Kulcsszó (Angol)mother-child interaction
motherhood
social representation
thematic analysis
visual impairment
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaBTK Pszichológia Doktori Iskola
TémavezetőDr. Lénárd Katalin
Dr. Pohárnok Melinda


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record