Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2024-04-22T06:42:54Z
Szerző Hoss Alexandra
MTMTID:
10046256
Webcímhttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/45010
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvénNyelvtechnológiai eszközök és eljárások alkalmazhatósága autizmusban
Az értekezés címe angolulThe applicability of language technology tools and methods in autism
Absztrakt az értekezés nyelvénAz autizmuskutatások utóbbi évtizedekben intenzíven növekvő száma és ezzel összefüggésben az autizmus egyre árnyaltabb megismerése és megértése mind a diagnosztika, mind a támogatás terén egyre szofisztikáltabb eszközök, eljárások és módszertan kidolgozását, rendelkezésre állását teszi lehetővé. A nyelvtechnológiai kutatások, a természetesnyelv-feldolgozás robbanásszerű fejlődése kitágítja az eszközök és eljárások alkalmazhatóságának körét: nemcsak a neurodivergens emberek nyelvhasználati sajátosságainak gépi feltárásában, hanem a diagnosztikában és a személyek támogatásában játszott lehetséges szerepe is hangsúlyosabbá válik. Éppen ezért dolgozatomban ismertetek egy szisztematikus áttekintést, amelynek fókuszában a nyelvtechnológiai eljárások és eszközök autizmussal összefüggő nyelvi sajátosságok feltárására irányuló alkalmazása áll, valamint egy, a nemzetközi kutatásokhoz leginkább illeszkedő szógyakorisági alapú gépi elemzés eredményeit, valamint az azt kiegészítő esettanulmány jellegű kézi elemzést. Az autizmussal kapcsolatos szakirodalom tanulmányozásakor még mindig megfigyelhető, hogy a kutatások fókuszában jellemzően a gyermekek, valamint a szóbeli megnyilatkozások vizsgálata, tanulmányozása áll. Épp ezért dolgozatomban elsősorban felnőtt írott nyelvi produktumok elemzését valósítottam meg gépi és kézi formában. Az autizmusban főként a társas és a kommunikációs területen jelenlévő minőségi eltérésekkel, a reciprocitásban tetten érhető nehézségekkel, valamint a mindezek hátterében álló vezető kognitív magyarázatokkal (naiv tudatelmélet, végrehajtó funkciók, gyenge centrális koherencia) összhangban az elemzésem tárgyát az affektivitással, az értékeléssel és a kognícióval kapcsolatos szavak előfordulási gyakoriságának vizsgálata képezte különböző véleményalkotási és történetírási feladatokban. A kontrollcsoportos vizsgálatom fókuszában tehát az autizmussal élő felnőtt személyek írásbeli nyelvhasználatában megfigyelhető lehetséges megkülönböztető szerepű, interindividuális eltéréseinek és csoportsajátosságainak az azonosítása áll egy specifikus nyelvtechnológiai eszköz, a NarrCat alkalmazásával. Specifikusabban arra voltam kíváncsi, hogy a vizsgálati, azaz az autizmussal élő és a kontroll csoport esetében magyar nyelvű adatközlőknél megjelennek-e a szisztematikus áttekintés és a további szakirodalmi kutatómunka során azonosított nemzetközi (döntően angol nyelvű) tanulmányok adataiban található eltérések: az értékelő (szentiment), az affektív és a kognícióval kapcsolatos szavak alacsonyabb előfordulási aránya. Az értékeléssel (szentimentek), affektivitással (érzelmek) és kognícióval kapcsolatos szógyakoriság alapú nyelvhasználati, nyelvi különbségek gépi elemzéssel nyert adatainak statisztikai elemzése nem tárt fel szignifikáns különbséget a két csoport megnyilatkozásaiban. Azt, hogy a csoportok között nem mutatkozott szignifikáns különbség, számos tényező magyarázhatja, így például módszertani kérdések, mint az eltérő modalitás (szóbeli vs. írásbeli nyelvhasználat), az adatgyűjtéshez alkalmazott eljárás (online kérdőív vs. ADOS-aktivitások), életkori és az azzal szervesen összefüggő tapasztalatok eltérése, a feladat típusa. A gépi elemzést esettanulmány jellegű kézi elemzéssel is kiegészítettem, amelynek célja kettős volt: egyrészt a csoportkülönbségek hiánya mögötti lehetséges további magyarázatok feltárásának igénye, másrészt a gépi elemzéssel kapcsolatos módszertani kérdések megfogalmazása. A véletlenszerűen kiválasztott szövegeken végzett manuális vak kódolás öt független annotáló segítségével történt. Az eredmények alapján egyértelműen látszik, hogy az alkalmazás előtt érdemes megismerni a nyelvtechnológiai rendszer hátterében működő eljárást, algoritmusokat és esetleg szótárakat, valamint a gépi elemzést célszerű véletlenszerűen kiválasztott szövegek kézi elemzésével kiegészíteni az alkalmazott eszköz felülvizsgálata és a módszer problémaspecifikus alakítása miatt a pontosság érdekében. A gépi elemzés egyik autizmussal kapcsolatos specifikus problémája lehet a sajátos jelentéstartalmú szavak, neologizmusok és idioszinkráziák kezelésének implementálása, hiszen az autizmussal élő személyek nyelvhasználatában gyakorta megjelenhetnek. A kézi elemzésre vonatkozó módszertani megfontolások szempontjából az affektív és szentiment tartalmak azonosításakor kiemelt figyelmet kell fordítani a kontextushatásra és a személyes tapasztalatokon alapuló érzelmi töltet mentén történő azonosításra, valamint az annotálók közötti egyetértés vizsgálatára. A szisztematikus szakirodalmi áttekintés és a kutatás eredményeit alapul véve fogalmazok meg megfontolásokat és észrevételeket azzal kapcsolatban, hogy a nyelvtechnológiai eszközök, eljárások az autizmussal élő személyek nyelvhasználati sajátosságainak vizsgálatában milyen feltételekkel alkalmazhatóak, valamint milyen módszertani problémák merülhetnek fel ezen a területen.
Kulcsszó (Magyar)affektív tartalom
autizmus
kogníció
szisztematikus áttekintés
természetesnyelv-feldolgozás
Kulcsszó (Angol)affective content
autism
cognition
natural language processing
systematic review
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaBTK Nyelvtudományi Doktori Iskola
TémavezetőViszket Anita


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record