Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2023-10-20T06:21:27Z
Szerző Siegler Anna
MTMTID:
10067383
Webcímhttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/44355
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvénTÁRSAS ÉS TÁRSADALMI NEVELÉS AZ ISKOLÁBAN - A serdülők körében végzett bántalmazásmegelőzés és előítéletcsökkentés elmélete, gyakorlata és mérése
Az értekezés címe angolulSOCIAL AND SOCIETAL EDUCATION IN SCHOOL - Theory, practice and measurement of bullying prevention and prejudice reduction among adolescents
Absztrakt az értekezés nyelvénAz értekezésben bemutatott vizsgálatok a társas és a társadalmi nevelés területére fókuszáló programok hatásmérését, a programok kidolgozásához szükséges megközelítések azonosítását célozták meg, hogy a tanárok tudományos eredmények mentén választhassák ki az általuk implementálni kívánt programokat. Az első vizsgálatsorozat fókuszában az ENABLE program hatásmérése és a társas-érzelmi készségek szerepének feltárása állt. A prevenciós program az osztályközösség szintjén zajló társas folyamatok minőségének támogatását célozza meg, társas-érzelmi kompetencia fejlesztésén, aktív szemlélői attitűd támogatásán és a bántalmazási dinamika tudatosításán keresztül. A második kutatás időben párhuzamosan készült az elsővel és célja a Megtartó Közösség Program hatásvizsgálata volt, mely programot az értekezés szerzője fejlesztette a PTE Társadalompszichológia Kutatócsoport tagjai segítségével. Ez a társas és társadalmi nevelés egyszerre célzó program az osztályközösség társas életétének támogatása mellett a szélesebb közösségek normáinak tudatosítását, harmonikus csoportközi kapcsolatok támogatását célozza meg. Ezt követően az első két vizsgálatsorozat eredményeit felhasználva az értekezés harmadik vizsgálatsorozata tanárok és tanárjelöltek részvételével zajló kutatásokat mutat be, mivel a serdülőkkel közös munka során kiemelt szerepe van annak, hogy a pedagógusok hogyan észlelik a diákok közötti bántalmazást, diszkriminációt, mit gondolnak ezzel kapcsolatban és mit tesznek, ha azonosítják a problémás viselkedést. Az értekezés záró kutatása a Megtartó Közösség Program tanárszakos hallgatók számára fejlesztett változatának hatásmérése. A bemutatott vizsgálatok mentén megállapítható, hogy a Megtartó Közösségek Program hatékonynak bizonyult mind a serdülők, mind a tanárszakos hallgatók esetében. Az eredmények az elméleti és gyakorlati felhasználhatóság figyelembevételével kerülnek megvitatásra.
Kulcsszó (Magyar)bullying
előítélet
iskolai prevenció
pszichoedukáció
tanárképzés
Kulcsszó (Angol)bullying
prejudice
psychoeducation
school prevention
teacher training
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaBTK Pszichológia Doktori Iskola
TémavezetőDr. Bigazzi Sára


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record