Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2023-09-11T11:59:53Z
Szerző Szabó Dóra
MTMTID:
10068280
Webcímhttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/44308
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvénTúl a „gyermekkertészeten” – Pszichoanalízis és pedagógia kapcsolata a XX. század első felében
Az értekezés címe angolulBeyond "child-gardening" – The relationship between psychoanalysis and pedagogy in the first half of the 20th century
Absztrakt az értekezés nyelvénA huszadik század első felének pszichoanalitikus diskurzusaiban kulcsfontosságú helyet foglalt el a pszichoanalízis pedagógiai szempontú alkalmazásának kérdése, Ferenczi Sándor szavaival élve a ,,gyermekkertészet”. Ennek következtében a pszichoanalízis egész fejlődési ívét meghatározta egy merőben új, kifejezetten pszichoanalitikus alapokon fekvő pedagógiai rendszer kidolgozásának ideája. Bár kezdetben igen intenzív lelkesedés övezte ezt az új kutatási irányt, a pszichoanalitikus nevelés kérdése később számos szakmai konfliktust generált az analitikus közösségen belül, tudományos megítélése igen heterogén és olykor ellentmondásos képet mutat. Éppen ezért a disszertációban bemutatott történeti kutatás célja, hogy a témát meghatározó szakmai diskurzusok összehasonlító elemzésén keresztül rekonstruálja azokat a hatásmechanizmusokat, melyek döntő befolyást gyakoroltak e két diszciplína korai kapcsolatára. Ebből kifolyólag a történeti feltárás célkitűzése, hogy a pszichoanalitikus pedagógiához valamilyen módon kapcsolódó analitikusok közötti főbb töréspontokat és azonosságokat feltárja, utóbbiakat pedig a mindenkori elmélet és gyakorlat között húzódó sajátos kapcsolat tágabb kontextusában interpretálja. Ez az új szempontrendszer ugyanis más megvilágításba helyezheti a pszichoanalízis pedagógiai következményeit: annak ellenére, hogy a várt módszertani-technikai innovációk elmaradtak, a pszichoanalízisben való jártasság képes egyfajta hallgatólagos tudásként megtermékenyíteni a gyakorló pedagógus munkáját.
Kulcsszó (Magyar)hallgatólagos tudás
módszertan
pedagógia
pszichoanalízis
tudománytörténet
Kulcsszó (Angol)history of science
methodology
pedagogy
psychoanalysis
tacit knowledge
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaBTK Pszichológia Doktori Iskola
TémavezetőDr. Gyimesi Júlia


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record