Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2023-07-17T11:52:30Z
Szerző Vermeki Boglárka
MTMTID:
10054148
Webcímhttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/39519
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvénKorpuszépítéstől a tananyagfejlesztésig – Korpusznyelvészeti vizsgálatok és az eredmények felhasználása egy gyermekeknek szóló tananyagban
Az értekezés címe angolulFrom corpus building to teaching material development – Corpus linguistic studies and the use of the results in creating teaching material for children
Absztrakt az értekezés nyelvénA jelen doktori értekezésben bemutatott korpuszalapú kutatás célja a magyar anyanyelvű, 11–15 éves adatközlő gyermekek természetes nyelvhasználatának megfigyelése és elemzése, az eredmények felhasználásával pedig egy korpuszinformált magyar mint idegen nyelvi tananyag készítése. A kutatás során a gyermekek spontán beszédében megjelenő, a nyelvtanulás szempontjából is hasznos formulaszerű lexikai egységek feltérképezésére és használati mintázatainak megismerésére került sor. Az anyanyelvi beszélők nyelvhasználatában gyakran megjelenő formulaszerű egységek alapvető fontosságúak a nyelvfeldolgozás és a nyelvi produkció szempontjából is. Megfelelő használatuk fejleszti a nyelvtanulóknak mind a produktív (beszéd- és íráskészség) mind a receptív készségeit (olvasás, beszédértés), mivel a gyakran ismétlődő lexikai egységek felismerése és memorizálása – többek között – lehetővé teszi beszéd közben a memóriából történő gyorsabb előhívást, valamint a nyelvi input gyorsabb feldolgozását. A kutatást a KorSzak Gyermeknyelvi Korpuszra alapoztuk, amely kifejezetten olyan korpusznyelvészeti kutatások céljából jött létre és épül 2020 óta, amelyek eredményeinek felhasználásával gyermekek számára szóló tananyag készülhet, ezért a korpuszépítés folyamatának bemutatása is fontos részét képezi az értekezésnek. A KorSzak Gyermeknyelvi Korpuszban szereplő szövegek összeállítása tudatosan történt a tananyagkészítést mint elsődleges célt szem előtt tartva. A korpuszépítés tervezésekor kizárólag a témák meghatározására került sor, amely nem befolyásolta a beszélgetések során a gyermekek által használt nyelvi eszközöket, így a természetes nyelvhasználat jól megfigyelhető benne. A témák kiválasztása pedig a gyermekek bevonásával történt. A kutatás egy magyarázó szekvenciális tipológia alapján folyt, amely során a kvantitatív vizsgálatokat kvalitatív elemzések követték. A Sketch Engine, valamint a Praat szoftver segítségével készült korpuszalapú vizsgálat több szekvenciából tevődött össze, amelyek alapvetően minden alkalommal vagy az egyelemű lexémákból, vagy a két- és többelemű lexikai egységekből indultak ki. Az előre meghatározott feltételrendszer alapján az egyelemű lexémák közül az első száz legnagyobb gyakorisági mutatóval rendelkező került kiválasztásra. A többelemű lexikai egységek közül pedig összesen kétszázat vizsgáltunk meg, a gyermekek beszédében megjelenő kételemű, háromelemű, valamint négyelemű lexikai egységekre koncentrálva. Egyes, a nyelvtanulás szempontjából is hasznos, nagy gyakorisági mutatókkal rendelkező lexikai egységek használati mintázatával bővebben is foglalkoztunk (például nem is tudom, mit tudom én, én is így vagyok ezzel/vele), valamint a többelemű lexikai egységeket a szövegben betöltött szerepük szerint csoportosítottuk. Az így kapott eredményeket felhasználtuk a tananyag elkészült fejezeteiben. Az értekezés végén sor kerül a Magyar felfedező című tananyag felépítésének és módszertani jellemzőinek példákkal illusztrál bemutatására, amelyben arra is kitértünk, hogy a KorSzak Gyermeknyelvi Korpusz hogyan járult hozzá a tananyagkészítéshez.
Kulcsszó (Magyar)formulaszerű nyelvhasználat
gyermekek nyelvhasználata
korpusznyelvészet
pedagógiai célú beszélt nyelvi korpusz
tananyagkészítés
Kulcsszó (Angol)children's language use
corpus linguistics
formulaic language
pedagogical spoken language corpus
teaching material development
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaBTK Nyelvtudományi Doktori Iskola
TémavezetőDr. Pelcz Katalin


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record