Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2023-05-11T05:33:54Z
Szerző Katona Zsolt Bálint
MTMTID:
10028586 
Webcímhttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/34927
Az értekezés nyelveAngol
Az értekezés címe az értekezés nyelvénThe impact of the COVID -19 pandemic on the health behaviour of Hungarian secondary school students during the distance learning period
Az értekezés címe magyarulA COVID-19 világjárvány hatása a magyar középiskolások egészségmagatartására a távoktatási időszakban
Absztrakt az értekezés nyelvénA COVID-19 járvány megjelenése nagymértékben megváltoztatta az emberek mindennapi életét. A világ kormányai számos intézkedést vezettek be a fertőzés lassításával és a vírus megállításával kapcsolatban. Az intézkedések között első helyen a mobilitás korlátozása állt, ami nagy hatással volt a mentális és fizikai egészségünkre egyaránt. A kutatás a pandémia alatt elrendelt távoktatási időszakban a középiskolás korosztály körében az egészség egyes összetevőiben bekövetkezett változások hatásait vizsgálja. Fókuszban fizikai aktivitásuk, képernyő előtt eltöltött idejének, alvás idejének változása, valamint a mentális egészségi állapotuk szubjektív megítélése áll. Keresztmetszeti vizsgálatban önbevallásos kérdőív felhasználásával nagy elemszámú csoport (N=2508) bevonásával vizsgálja az említett összetevőkben bekövetkezett változásokat, összehasonlítva a távoktatás bevezetése előtti és a távoktatás alatti időszakokat. A tanulmány bemutatja a vizsgálatban résztvevőket, az adatgyűjtési és feldolgozási folyamatot, annak módszertanát majd az alkalmazott statisztikai elemzést. A kutatás eredményeit négy publikált a tanulmány tematikai sorrendben mutatja be, elsőként a fizikai aktivitásban bekövetkezett változásokat (aerob testmozgás, izomerősítés és csapatsportok) és a képernyő előtt töltött idő változását, majd a nemek és korcsoportok közötti különbségeket elemzi szociodemográfiai és antropometriai szempontból. Beszámol az életkor és a nemek közötti különbségekről a fizikai aktivitás, az alvással töltött idő tekintetében. Ezt követően a fizikai aktivitásra és az egészségi állapot szubjektív megítélésére összpontosít nemekre, életkorra és földrajzi régiókra vonatkozóan, valamint arra, hogy ezek az észlelések hogyan változtak a távoktatás során. Végül az egészség- és kockázati magatartásmódok változásainak a mentális problémákra gyakorolt hatását vizsgálja, és a mentális problémák szempontjából veszélyeztetett csoportot mutatja be a magyar serdülők és fiatal felnőttek körében. Megállapítja, hogy a távoktatási időszak alatt mindegyik vizsgált típusú fizikai tevékenység csökkent. A képernyő előtt töltött idő jelentősen növekedett tanulók körében. Az alvásra fordított idejük nőtt a távoktatási időszakban. Feltárja, hogy mentális egészségük szubjektív önértékelései a magányosság és a reménytelenséget illetően romlottak, és "magányosabbnak" érezték magukat a távoktatási időszakban. Azonosítva egy veszélyeztetett csoportot rámutat arra, hogy a tanulók jelentős hányada, közel egyötöde és egynegyede mutatott közepes/súlyos reménytelenséget vagy nagyfokú magányosságot, amelyek a serdülő nők körében kifejezettebbek voltak. Azok a diákok, akiknek kevesebb barátjuk van, kevesebb időt töltenek képernyő előtt, és gyakran/nagyon gyakran érzik magukat magányosnak, nagyobb valószínűséggel szenvednek közepes/súlyos reménytelenségben, magas magányossággal. A nemzetközi tanulmányokkal összhangban rámutat, hogy a COVID-19 világjárvány a magyar serdülők és fiatal felnőttek vizsgált csoportjában jelentős mentális egészségügyi problémákkal jár. A pandémiás helyzetnek a mentális egészségre gyakorolt következményei jelentősek lehetnek ebben a fiatal populációban.
Kulcsszó (Magyar)Egészségtudomány
fizikai aktivitás
középiskolások
mentális egészség
távoktatás
Kulcsszó (Angol)distance learning
Health Sciences
mental health
physical activity
secondary school students
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaETK Egészségtudományi Doktori Iskola
TémavezetőGyömörei Tamás
Ihász Ferenc


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record