Szőllősy András rézfúvós kamarazenéje
Elérhetővé téve ekkor | 2023-01-10T10:31:27Z |
Szerző | Kalmár Zoltán MTMTID: 10058224 |
Webcím | http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/34584 |
Az értekezés nyelve | Magyar |
Az értekezés címe az értekezés nyelvén | Szőllősy András rézfúvós kamarazenéje |
Az értekezés címe angolul | Brass chamber music of András Szőllősy |
Absztrakt az értekezés nyelvén | Doktori disszertációm tárgya a Bartók utáni zeneszerző generáció kiemelkedő alkotójának, Szőllősy Andrásnak rézfúvós kamarazenéje. Az életművet kutató zenetudósok nem fektettek különösebb hangsúlyt az alábbi négy kompozíciót magában foglaló szegmensre: Musiche per ottoni, A Hundred Bars for Tom Everett, Suoni di tromba, Quartetto di tromboni. A kutatói kérdésfelvetéseim az alábbi jelenségeket vizsgálják: A legfontosabb kutatási szempontom a négy kompozíció zeneelméleti analízise, továbbá megvizsgálom az életműben betöltött szerepüket, a művek keletkezéstörténetét és napjainkig nyúló utóéletét. Dolgozatom analitikus természetéből és a történeti hátteret kutató jellegéből fakadóan igyekszem elkerülni a művek jelentéstartalmát elemző megközelítéseket, mivel véleményem szerint a rézfúvós kamaradarabok, és általában véve a Szőllősy zenéjének metafizikai, zeneesztétikai tartalmainak vizsgálata önálló értekezést kíván meg. Dolgozatomnak nem célja az előadóművészet és a zeneelmélet társdiszciplináihoz tartozó tudományterületek szempontrendszerének és fogalmi apparátusának átvétele, célja viszont a szorosan vett zenei megoldások feltárása. Igyekeztem egy olyan szempontrendszer felvonultatására, amely a kompozíció dallam-harmónia-ritmikaforma jellegű analízis eredményeit társítja a művek történeti hátterével. Ez az öt vizsgálati szempont ugyanis – amellett, hogy zenetudományos diskurzus alapjául szolgálhat – nézetem szerint egzakt leírást ad a szerző művészetének dolgozatban tárgyalt szegmenséről. |
Egyetem | Pécsi Tudományegyetem |
Doktori iskola | Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar Doktori Iskola |
Témavezető | Farkas István Péter |