Szimulációs oktatás és az aneszteziológia - intenzív terápia kölcsönhatásai szélsőséges körülmények között
Abstract
Az orvostudomány graduális és posztgraduális képzési és továbbképzési szintjein
egyaránt a szimulációs oktatás szerepe alapvetésnek számít. Az elméleti tantárgyak
oktatásánál a laboratóriumi munka, a manuális készségek gyakorlása
megkérdőjelezhetetlen jelentőségű. A klinikai tárgyak gyakorlati oktatásában a beteg
bemutatás és a betegvizsgálat az orvoslás történelmi gyökereiből és hagyományaiból
fakad, azonban napjainkban a képzések igényeit követve nem támaszkodhatunk csak a
közvetlen betegkapcsolati oktatási formákra.
Hazánkban a 2010-es évek elején megkezdődött az a szakmai tevékenység, mely
a szimulációs eszközök alkalmazásra építve országos hálózattá nőtte ki magát. Az
egyetemek aktív szakmai vezetésével és az országos egészségügyi ellátást biztosító
intézmények szakfelügyeleti szerveivel történő hatékony munka eredménye napjainkban
az a hálózat, mely az orvosképző egyetemeket és az egyetemi oktató kórházakat foglalja
magában. A szimulációs központok létrehozása hiánypótló Magyarországon, mert az
orvostudományi és egészségtudományi képzések gyakorlati oktatásának rendszerszintű
demonstrációs bázishálózata standardizált tudáselemek átadására képes, megnyitva az online, valós idejű („real-time”) távolsági kommunikáció lehetőségét is. A szakmai
konzorcium összesen közel húsz telephelyén (3 egyetemi, 16 megyei szintű
oktatókórházi) azonos szakmai irányelvek mentén, közös beszerzésű, így országosan
standardizált felszereltségű képzési egységekben történhet a graduális és postgraduális
képzés. A szakmai munka az orvostudományi egyetemek klinikai kimeneti
követelményeire épül, míg az általunk létrehozott Magyar Egészségügyi Szimulációs
Társaság a képzések jövőjének biztosításával, országos és nemzetközi együttműködések
kiépítésével foglalkozik.