Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2021-10-29T10:16:02Z
Szerző Jagodics Balázs
MTMTID:
10058727
Webcímhttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/24853
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvénA diák kiégés összefüggései a követelmény-erőforrás modellel és a tanulmányi motivációval
Az értekezés címe angolulThe relationship of student burnout with the demand-resource model and academic motivation
Absztrakt az értekezés nyelvénA burnout-szindróma fontos menthigiénés probléma, amelyet az érzelmi kimerülés, a teljesítménycsökkenés és a deperszonalizáció jellemez. A kiégést gyakran hozzák összefüggésbe a motivációhiánnyal. A burnout kialakulására vonatkozó elméletek egyike a Követelmény-Erőforrás Modell, amely a kiégés létrejöttét elősegítő és gátló tényezők egyensúlyában vizsgálja a tünetek kialakulását. A kiégéssel kapcsolatos kutatások a problémát elsőként munkahelyi környezetben azonosították, de az elmúlt évtizedekben oktatási környezetben is vizsgálták a diákok kiégését, általános iskoláktól az egyetemekig. A doktori disszertációban bemutatott kutatások célja az volt, hogy feltárja a Követelmény-Erőforrás Modell alkalmazhatóságát a diák kiégéssel összefüggő kutatásokban. Az előfeltevések szerint a követelmények pozitív, míg az erőforrások és a tanulmányi motiváció negatív összefüggésben áll a kiégéssel. A kutatásban négy elkülönülő mintán, összesen 2851 általános- és középiskolás diák, valamint egyetemi hallgató részvételével vizsgáltuk a kutatás hipotéziseit papír alapú és online adatfelvétellel. A feltáró- és megerősítő faktorelemzések, valamint a belső megbízhatóság mutatói stabil faktorszerkezetet tártak fel a Diák Kiégés Kérdőív, illetve az Iskolai Követelmény-Erőforrás Kérdőív három változatának esetében egyaránt. Az eredmények mindhárom iskolatípus esetében megerősítették a feltételezéseket: a korrelációelemzés, illetve strukturális egyenletmodellezés az erőforrások és a belső motiváció a kiégéssel negatív kapcsolatban áll, míg a követelmények és az amotiváció pozitív összefüggést mutat a tünetekkel. A mediációelemzések feltárták, hogy az intrinzik motivációnak és az amotivációnak közvetítő szerepe van a követelmények és erőforrások, valamint a kiégés között. Az elemzések megerősítették az előfeltevéseket. Az adatok alapján a kidolgozott mérőeszközök hasznosak lehetnek a diák kiégéssel kapcsolatos további vizsgálatokban, és az iskolapszichológusok számára is alkalmazható eszközökként jelenhetnek meg a gyakorlatban. A követelmények és erőforrások, valamint a kiégés között feltárt összefüggések pedig fontos indikációkat jelenthetnek a kiégés prevencióját, illetve a tanulmányi motiváció erősítését célzó programok számára.
Kulcsszó (Magyar)belső motiváció
diák kiégés
erőforrások
követelmények
tanulmányi motiváció
Kulcsszó (Angol)academic motivation
demands
intrinsic motivation
resources
student burnout
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaBTK Pszichológia Doktori Iskola
TémavezetőSzabó Éva Zsuzsanna


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record