A diák kiégés összefüggései a követelmény-erőforrás modellel és a tanulmányi motivációval
Elérhetővé téve ekkor | 2021-10-29T10:16:02Z |
Szerző | Jagodics Balázs MTMTID: 10058727 |
Webcím | http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/24853 |
Az értekezés nyelve | Magyar |
Az értekezés címe az értekezés nyelvén | A diák kiégés összefüggései a követelmény-erőforrás modellel és a tanulmányi motivációval |
Az értekezés címe angolul | The relationship of student burnout with the demand-resource model and academic motivation |
Absztrakt az értekezés nyelvén | A burnout-szindróma fontos menthigiénés probléma, amelyet az érzelmi kimerülés, a teljesítménycsökkenés és a deperszonalizáció jellemez. A kiégést gyakran hozzák összefüggésbe a motivációhiánnyal. A burnout kialakulására vonatkozó elméletek egyike a Követelmény-Erőforrás Modell, amely a kiégés létrejöttét elősegítő és gátló tényezők egyensúlyában vizsgálja a tünetek kialakulását. A kiégéssel kapcsolatos kutatások a problémát elsőként munkahelyi környezetben azonosították, de az elmúlt évtizedekben oktatási környezetben is vizsgálták a diákok kiégését, általános iskoláktól az egyetemekig. A doktori disszertációban bemutatott kutatások célja az volt, hogy feltárja a Követelmény-Erőforrás Modell alkalmazhatóságát a diák kiégéssel összefüggő kutatásokban. Az előfeltevések szerint a követelmények pozitív, míg az erőforrások és a tanulmányi motiváció negatív összefüggésben áll a kiégéssel. A kutatásban négy elkülönülő mintán, összesen 2851 általános- és középiskolás diák, valamint egyetemi hallgató részvételével vizsgáltuk a kutatás hipotéziseit papír alapú és online adatfelvétellel. A feltáró- és megerősítő faktorelemzések, valamint a belső megbízhatóság mutatói stabil faktorszerkezetet tártak fel a Diák Kiégés Kérdőív, illetve az Iskolai Követelmény-Erőforrás Kérdőív három változatának esetében egyaránt. Az eredmények mindhárom iskolatípus esetében megerősítették a feltételezéseket: a korrelációelemzés, illetve strukturális egyenletmodellezés az erőforrások és a belső motiváció a kiégéssel negatív kapcsolatban áll, míg a követelmények és az amotiváció pozitív összefüggést mutat a tünetekkel. A mediációelemzések feltárták, hogy az intrinzik motivációnak és az amotivációnak közvetítő szerepe van a követelmények és erőforrások, valamint a kiégés között. Az elemzések megerősítették az előfeltevéseket. Az adatok alapján a kidolgozott mérőeszközök hasznosak lehetnek a diák kiégéssel kapcsolatos további vizsgálatokban, és az iskolapszichológusok számára is alkalmazható eszközökként jelenhetnek meg a gyakorlatban. A követelmények és erőforrások, valamint a kiégés között feltárt összefüggések pedig fontos indikációkat jelenthetnek a kiégés prevencióját, illetve a tanulmányi motiváció erősítését célzó programok számára. |
Kulcsszó (Magyar) | belső motiváció diák kiégés erőforrások követelmények tanulmányi motiváció |
Kulcsszó (Angol) | academic motivation demands intrinsic motivation resources student burnout |
Egyetem | Pécsi Tudományegyetem |
Doktori iskola | BTK Pszichológia Doktori Iskola |
Témavezető | Szabó Éva Zsuzsanna |