Az online interakciók területisége egy hazai telekocsi platform példáján
Abstract
Az információs és kommunikációs technológiák alapjaiban változtatták meg a
mindennapi tevékenységeket. Mindez társadalmi-gazdasági tényezőkkel karöltve a
megosztáson alapuló gazdaság térnyeréséhez vezetett. A trend lényege, hogy akár
fizikai, materiális akár szellemi, immateriális javakat magánszemélyek vagy
vállalkozások közvetlenül egymás számára rendelkezésre bocsátják. A kihasználatlan
kapacitások elérhetővé tétele, vagyis a megosztás az emberiséggel egyidős tevékenység,
ugyanakkor az online platform révén a térbeli-földrajzi korlátoktól elszakadva lehetővé
válik a léptékváltás. Ismeretlenek, diverz társadalmi csoportok megjelenése révén
lehetőség nyílik az erőforrások hatékonyabb kihasználására.
A téma komplexitása és kiterjedtsége azt vetíti előre, hogy elemzéséhez elengedhetetlen
lépés a fókuszálás. Disszertációmban ezért egy kizárólag magánszemélyeket összekötő
telekocsi platform online interakcióin és a megvalósult utazások területi mintázatain
keresztül vizsgálom. Azt, hogy az online térben megvalósuló tranzakciók hogyan
jelennek meg az offline térben. A magánszemélyeket közvetlenül összekapcsoló
platformok a 2010-es évek elején törtek előre, mára pedig a világ szinte valamennyi
országban jelen vannak. Hatásuk számos ágazatban, de főként a közlekedés és turizmus
területén jelentős, ahol vetélytársat jelentenek olyan hagyományos szolgáltatóknak, mint
a szállodaláncok vagy taxitársaságok.