Puha költségvetési korlát és politikai kötődés a magyar önkormányzati rendszerben
Abstract
A fiskális decentralizáció során a központi kormányzat az önkormányzati
szint javára lemond bizonyos jogairól a helyi igények hatékonyabb,
eredményesebb, és gazdaságosabb kielégítése érdekében. Ideális esetben a
decentralizáció növeli a transzparenciát és az elszámoltathatóságot, míg
negyedik hatalmi ágként kontrollt gyakorol a központi kormányzat felett is.
Azonban az önkormányzati szint jogokkal való felruházása, és a központi
kormányzattól való párhuzamos függősége számos következménnyel jár. Az
egyik ilyen eleve kódolt jelenség az önkormányzatok költségvetési
korlátjának felpuhulása. Amennyiben az önkormányzati döntéshozók úgy
érzik, hogy pénzügyi baj esetén számíthatnak a központi kormányzat
segítségére, úgy döntéseiket nem a költségvetés fenntarthatósága, hanem a
túlköltekezési hajlam fogja meghatározni. A rendszerváltáskor
decentralizációs mámorban született magyar önkormányzati rendszernek is
szembe kellett néznie ezzel a kihívással. 1990 és 2012 között ugyanis a
rendszerben az alulfinanszírozottság mellett folyamatosan jelen volt az
expanziós kényszer, amelyet az elégtelen piaci mechanizmusok és a
jogszabályi kontrollok nem tudtak kordában tartani. Azonban annak ellenére,
hogy a puha költségvetési korlát jelei egyre inkább érezhetőek voltak, csak a
2011 és 2014 között történt teljes körű és feltétel nélküli kimentés volt az első
kézzel fogható bizonyítéka annak, hogy az önkormányzatok költségvetési
korlátja puha; ezt tudományos eszközökkel először Kornai János vizsgálta
2014-ben. Jelen dolgozat Kornai nyomdokain haladva a puha költségvetési
korlát szemüvegén keresztül nyújt részletes betekintést a magyar
önkormányzatiság elmúlt harminc évének folyamataiba. A szakirodalom által
bemutatott korábbi eredményeket hosszú idősorokkal és új
megközelítésekkel támasztja alá, miközben rámutat, hogy milyen
következményekkel járt az alulfinanszírozottság és az expanziós kényszer
együttes megjelenése az alrendszer teljesítményére. Fő kutatási kérdésünk,
hogy a kormányzati és önkormányzati döntésekben meghatározó volt-e
politikai elköteleződés és szimpátia? A kutatási eredmények rávilágítanak,
hogy a központi támogatások odaítélésben, az eladósodásban és az
adósságkonszolidáció folyamataiban, valamint új önkormányzati rendszer
hitelfelvételi és jóváhagyási mechanizmusaiban egyaránt megfigyelhetőek
politikai mintázatok. A magyar önkormányzati rendszerben van ingyen ebéd,
és a költségviselők és teherviselők között politikai jellegű a törésvonal.