A posztmodern turizmus fenntarthatóságának kérdései, a társadalmi felelősségvállalás vizsgálata a szálloda- és vendéglátóipar területén
Abstract
A világ elérkezett az un. „totális turizmus” korába (MICHALKÓ – RÁTZ 2017)1, ahol a turista már nem neki készített „terméket” fogyasztja, hanem számára a nem megszokott vagy otthoni környezet – a Föld bármely más pontja – a termék maga. A posztmodern turizmus a robbanásszerű modern (tömeg)turizmus következő fejlődési lépcsőfoka. Az utazások jellegének diverzifikáltsága, a turizmus és a turisták begyűrűzése mindenhová azonban nem jelenti a tömeg arányosabb eloszlását, így a negatív (környezeti és társadalmi) hatások még mindig problémát okoznak a turisztikailag felülreprezentált helyeken. A megoldandó kérdés jóval túlmutat a turizmus határain, és ezt felismerve a fenntartható fejlődés paradigmaváltó eszme gondolkodási sémájára (és annak javaslatait mintaként kezelve) igyekszik a világturizmus is ágazati megoldásokat találni.
Értekezésemben a probléma összetettségének megvilágításával, vázolásával és a turizmus egyik legfontosabb részterületének, a szálloda- és vendéglátóiparnak az elemzésével foglalkozom. Célom, hogy a modernkori utazások szülte fenntarthatatlan gyakorlatokra irányítsam a hangsúlyt, azokra – a vizsgált iparág keretein belül – megoldási javaslatokat tegyek.