Az idegen vonzásában – Sadayakko, Matsui Sumako és Hanako munkássága az interkulturális színház kontextusában
Abstract
Az idegen vonzásában című doktori disszertáció három japán színésznő – Kawakami Sadayakko, Matsui Sumako és Hanako – társadalmi és szakmai öndefinícióját alapul véve vizsgálja a nyugati és a japán színjátszásnak a XIX–XX. század fordulóján bekövetkező „találkozását” az interkulturális színház elméleteinek keretében. Az értekezésben kiemelt szerepet kapnak ezáltal a „Nyugat–Kelet”, illetve „Nyugat–Japán” binaritások. Az interkulturális viszonyok megközelítése az egyes kultúrák világszemléleti különbségein alapuló eltérések bemutatásával árnyalódik, a recepcióesztétika felől közelítve. A három színésznő karrierjének értelmezése révén átfogó képet kapunk arról a folyamatról, amely a hagyományos japán színjátszásban ment végbe egy új, az eurocentrikus tekintet által dominált korszakban. A disszertáció a magyar nyelvű szakirodalomban hiánypótló szerepet tölt be azáltal, hogy bemutatja a XIX. század végi és XX. század eleji japán színháztörténet alakulását és hatását a nyugatira, illetve a nemzetközi szakirodalomban is új megközelítést alkalmaz, amennyiben a három színésznő jelentőségét együtt, összehasonlító eszközökkel elemzi. A vizsgálat mindenekelőtt azokra a korabeli kritikai reakciókra épül, amelyek a színésznők esetében szembetűnő módon egybehangzóan, ugyanarra a két tényezőre reflektálnak: a szerep színészi megtestesítésének újszerű módjára és a három színésznek a nézői tekintet révén megtestesülő, radikálisan újszerű nőiségére.