Látható és láthatatlan a street art alkotásban: Elemzés Interpretatív Fenomenológiai Analízis alkalmazásával
Abstract
Kutatásunkban a street art alkotómunka élményét kíséreltük meg megismerni street art alkotók beszámolói által. Célunk az volt, hogy feltárjuk, milyen jelentéssel bír az alkotók számára e tevékenység, s hogyan viszonyulnak személyesen a műfaj specifikumaihoz. A kutatás elméleti háttere multidiszciplináris megközelítésű - a művészetelmélet, a társadalomtudomány és a pszichológia tudományterületeit érinti -, ugyanakkor a hangsúly a pszichológiai nézőponton van. A street art alkotáslélektanát elsősorban az analitikus pszichológia perspektívájából értelmeztük. A kutatás módszertanát tekintve az Interpretatív Fenomenológiai Analízis (IPA) alkalmazása mellett döntöttünk, s az e technika képviselői által javasolt interjúkészítési protokollra alapozva készítettük elő vizsgálatunk. Kutatásunkat Barcelonában végeztük, ahol tizenhárom street art művésszel vettünk fel interjút. Szűkebb vizsgálati mintába hat interjúalanyt választottunk, akik street art tapasztalatának időtartama öt éven felül van, emellett korábban mindannyian művészeti képzésben vettek részt. Egy nő és öt férfi szerepelt a mintában, életkoruk 28-48 év közötti (átlag életkoruk: 39 év). Származásukat tekintve három spanyol (két barcelonai, egy zafrai) és három nem-spanyol, min. öt éve Barcelonában élő (chilei, perui, olasz) interjúalany került be a vizsgálatba. Az interjúk angol nyelven kerültek felvételre a kultúrközi és nyelveken átívelő kutatások szempontrendszerét figyelembe véve. Az IPA elemzés alapján rekonstruáltuk az alkotók által hozott főbb témákat, majd körvonalaztuk a kiemelkedő mintázatokat. E stratégia által megmutatkoztak az alkotókhoz legközelebb álló témák (természet, kultúra, archaikus szimbólumok), az alkotás helyéhez való viszony jellemzői, a street art alkotói munka jellegzetességei, a járókelőkkel és az autoritás különböző szintjeivel való kapcsolat sajátosságai, továbbá a járókelők reakciójával kapcsolatos tapasztalatok. Mindemellett a művészek galériákhoz való viszonyulását is elemeztük, mely kétes, ugyanakkor fontos aspektusa a jelenségnek. Kutatásunk eredményei e friss művészeti irányzat komplexitására, megértési lehetőségeire mutathatnak rá, s reményeink szerint további vizsgálatokat készítenek elő.