A motiváció és tanulás kapcsolatának vizsgálata: fókuszban az önmeghatározás elmélet
Elérhetővé téve ekkor | 2020-02-18T09:31:12Z |
Szerző | Benke Mariann MTMTID: 10038196 |
Webcím | http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/23465 |
Az értekezés nyelve | Magyar |
Az értekezés címe az értekezés nyelvén | A motiváció és tanulás kapcsolatának vizsgálata: fókuszban az önmeghatározás elmélet |
Absztrakt az értekezés nyelvén | A kutatás célja, hogy rendszerezze Deci - Ryan (2000) önmeghatározás elméletét (Self Determination Theory, SDT) a menedzsment tudományán belül leggyakrabban alkalmazott motivációs és tanulási elméletek között. A vizsgálat újdonságerejét az adja, hogy az önmeghatározás elméletet sem a hazai sem a nemzetközi menedzsment szakirodalmak nem kategorizálják be egyértelműen a motivációs és tanulási elméletek között. A dolgozat irodalomkutatása arra keresi a választ, hogy az SDT elmélet hogyan kapcsolódik a motivációs és tanulási elméletekhez, valamint a vizsgált tevékenységen van-e a hangsúly, vagy inkább a vizsgálatnál alkalmazott módszertanon. A kutatás empirikus része konfirmatív módon egy hazai egyetem hallgatóinak motivációját vizsgálja az önmeghatározás elmélet segítségével (N=471), ahol az alkalmazott módszertan leíró statisztika, korrespondencia (multikorrespondencia) és korrelációs elemzés. A mintához kapcsolódó fő kérdés, hogy miért járnak a hallgatók egyetemre? A vizsgálathoz a dolgozatban Vallerand et al. (1992-1993) AMS-C-28 (Academic Motivation Scale, College Version) Akadémiai Motivációs Kérdőívének felsőoktatási intézményekre kifejlesztett változata került felhasználásra, amely a hallgatói tanulási motivációt vizsgálja. Az eredeti kérdések 1-28 (1. sz. függelék), a 29-39 kérdések (1. sz. függelék) pedig a saját vizsgálatot támogató kérdésekkel is kiegészültek, amelyek segítik a belső motiváció és a teljesítmény közötti kapcsolat meghatározását. |
Egyetem | Pécsi Tudományegyetem |
Doktori iskola | KTK Gazdálkodástani Doktori Iskola |
Témavezető | Vitai Zsuzsanna |