Az írott szó csendes birodalma : Könyvkultúra és könyvtárak a középkori iszlámban
Abstract
Szerző: Kéri Katalin | Cím: Az írott szó csendes birodalma | Alcím: Könyvkultúra és könyvtárak a középkori iszlámban | Kiadó: PTE Bölcsészettudományi Kar, Neveléstudományi Intézet, Nevelés- és Művelődéstörténeti Tanszék | Kiadási hely: Pécs | Kiadási év: 2020 | ISBN (html) 978-963-429-495-5 | DOI — 10.15170/BTK.2020.00001 | Projekt: EFOP-3.4.3-16-2016-00005 Korszerű egyetem a modern városban: Értékközpontúság, nyitottság és befogadó szemlélet egy 21. századi felsőoktatási modellben | Web-programozás: Ambrus Attila József informatikus-könyvtáros (PTE Egyetemi Könyvtár és Tudásközpont) | Lezárva: 2020. február 5. | URL 1.: Magyar Elektronikus Könyvtár (MEK) — https://mek.oszk.hu/20100/20173 | URL 2.: PTE Egyetemi Archívum (PEA) — https://pea.lib.pte.hu/handle/pea/23450 | URL 3.: PTE Egyetemi Könyvtár és Tudásközpont (Digitália) — https://digitalia.lib.pte.hu/hu/pub/keri-katalin-az-irott-szo-csendes-birodalma-pte-btk-ni-pecs-2020-4709 | Licenc: CC-BY-NC-ND 4.0 --- A kurzus a Nevelés- és művelődéstörténet, illetve a könyvtártörténet hazánkban kevéssé ismert területével, a középkori iszlám könyvtáraival foglalkozik. Az iszlám kialakulásának rövid áttekintése után a világvallás tudásról, olvasásról tartott nézeteit összegzi a tananyag, majd ezt követően az arab írás kialakulásának és használatának rövid története, az olvasás és a könyvkultúra középkori históriájának bemutatása következik. A tananyag-modul középpontjában a középkorban fontos művelődési-tanulási helyszínként szolgáló keleti és nyugati könyvtárak megszületésének, működésének és hanyatlásának összevető, forrásrészletekkel gazdagított, sok hiteles adattal alátámasztott leírása áll. Ez a tananyagrész szervesen kapcsolódik az osztatlan tanár szakos hallgatók Nevelés- és művelődéstörténet című kurzusának diakrón és szinkrón szempontokat egyszerre érvényesítő, a nevelés múltját komplex módon, összehasonlító neveléstudományi keretek között áttekintő pécsi tematikájához, az abban található 5. és 6. tematikus egységhez: (5) A műveltségképek, nevelési eszmények átadásának színterei: az intézményen kívüli és az intézményesült nevelés. Az iskola szervezetének, funkcióinak változásai az egyes korszakokban és földrajzi helyszíneken. (6) Az európai civilizáció: egység és elkülönülés. Egyes korok nevelési-oktatási gyakorlata; oktatási tartalmak, nevelési tervek változása térben és időben; a kultúraátadás, a tanulás tartalmi változásai a történelemben. --- Tárgyszavak: iszlám kultúra, iszlám világ, középkor, neveléstörténet, művelődéstörténet, könyvkészítés, könyvterjesztés, könyvkultúra