A magyarországi vasúthálózat turizmusföldrajzi térszerkezetben betöltött szerepe, valamint a vasúti turizmus potenciális fejlesztési lehetőségei Magyarországon
Abstract
A turizmus világméretű expanziója hatására a világ turistaérkezéseinek száma 2012 és 2018 között négy év alatt közel ötödével nőtt, és immáron több, mint 1,4 milliárd fő kel útra a glóbuszon minden évben. A jelentős számú utazás eredményeként egyre több ember és közösség van, akik már felkeresték a hagyományos, tömegigényt kielégítő desztinációkat, és az ott tapasztalt élményt könnyebben tudják megosztani az utazni vágyó rétegekkel. Ráadásul a digitálisan összezsugorodott tér kapcsán már utazás nélkül is tapasztalatot lehet szerezni a meglátogatandó célterületekről, legalább a közösségi oldalakon való azonnali élménymegosztások révén. Az internet globális hálózata révén pedig az egész világról azonnali, kész tudás szerezhető.
Minekutána az emberek turizmusföldrajzi ismerete akaratlanul is egyre bővül, a turizmus résztvevőinek – gondolva itt elsősorban a terméktervezésben és –fejlesztésben jeleskedő szervezetekre – egyre nagyobb kreativitásra van szüksége ahhoz, hogy új célcsoportokat tudjanak megszólítani. Az egyediség élményigényének terjedése miatt egyre jobban előtérbe kerülnek a tömegeket vonzó desztinációkkal, illetve termékekkel szemben az alternatív utazási célpontok. Ezek némelyike csupán a társadalom szűk rétegének fantáziáját megmozgató réspiaci turisztikai termékeknek számítanak. Ráadásul a már meglévő, bejáratott turisztikai termékek is a niche piaci igények szerint válnak a fragmentációs folyamat részesévé.
Ahogy a legtöbb turisztikai termék esetében, úgy az örökségturizmuson belül is jelentkeznek az említett folyamatok, amelynek révén mára az örökség, mint turisztikai attrakció számtalan megjelenési formája, és az erre épülő termékfejlesztés jelenik meg. A turizmustudomány berkeiben általánosan elfogadott nézet szerint a közlekedés öröksége az ipari örökség részeként értelmezett, ennek következtében a nosztalgikus közlekedési eszközök kipróbálására építő termékajánlatok is az örökségturizmus már eleve tág határait feszegetik. A régi autók látványában gyönyörködő, oldtimer show-kon megjelenő közönség, a hagyományos módon felújított balatoni csavargőzösön utazók, vagy a nosztalgia vonatokon megjelenő társaságok egyaránt a közlekedési örökség turizmusában vesznek részt.