A nem területi autonómia magyar modellje. Értékelés a hatékony közéleti részvétel fogalmi aspektusai, régiós példái és a Magyarországon élő nemzetiségek parlamenti képviseletének szemszögéből
Elérhetővé téve ekkor | 2019-09-27T14:13:57Z |
Szerző | Pach János MTMTID: 10021295 |
Webcím | http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/23179 |
Az értekezés nyelve | Magyar |
Az értekezés címe az értekezés nyelvén | A nem területi autonómia magyar modellje. Értékelés a hatékony közéleti részvétel fogalmi aspektusai, régiós példái és a Magyarországon élő nemzetiségek parlamenti képviseletének szemszögéből |
Absztrakt az értekezés nyelvén | A disszertációban a Magyarországon élő őshonos nemzetiségi közösségek döntéshozatali részvételi lehetőségeit mutatom be a szószólói képviselet szereplőorientált megközelítésével. A nemzetiségek kulturális autonómiája és a hozzá kapcsolódó kollektív jogok fejlődése európai viszonylatban is jelentős érdeklődésre tart számot, ennek következtében a magyarországi kisebbségi önkormányzati rendszer számos korábbi elemzés tárgyát képezi. Ugyanakkor a 2014–2018 között szószólói minőségben megvalósult parlamenti képviselet, amely az érdekérvényesítés hatékony eszköze lehet, mindmáig nem került átfogó elemzésre, különösképpen hiányzik a téma érintettek szemszögéből történő értékelése. Ennek megfelelően nem kerültek feldolgozásra a szószólói rendszer tapasztalatai sem, következésképpen az új jelenség a kisebbségek hatékony részvételével foglalkozó nemzetközi szakirodalom látószögébe sem kerülhetett be. Disszertációm ezen hiányosságokat pótolja a hazánkban is megvalósuló kisebbségi részvételi forma, a nem területi autonómia (a továbbiakban NTA) szerteágazó fogalmi rendszerének áttekintésével, a közép- és kelet-európai régió országaiban működő kisebbségi képviselet példáinak elemzésével, valamint a magyarországi kisebbségi elit, vagyis a parlamenti szószólók és az országos nemzetiségi önkormányzatok körében folytatott terepkutatás tapasztalatainak segítségével. |
Egyetem | Pécsi Tudományegyetem |
Doktori iskola | BTK Interdiszciplináris Doktori Iskola |
Témavezető | Kákai László |