Az épített örökség értékre emelése és népszerűsítése, az örökségmenedzsment rendszere
Abstract
Kutatási témámnak „Az épített örökség értékre emelése és népszerűsítése, az örökségmenedzsment rend-szere” címet adtam. A valorizáció többféleképpen is értelmezhető, hiszen a feltáró, megőrző, helyreállító munka, ugyanakkor a múlt, jelen egy rétegének megismertetése, a benne rejlő üzenetnek a megértetése is értéket teremt. A robert szótár szerint a valorizáció jelentése: „Nagyobb értéket adni valaminek”. értékre emelni az örökséget: elismerni az (esztétikai, szimbolikus, történelmi, tudományos...) érékét/értékeit, és erősíteni azokat a (kulturális, szociális, gazdasági, idegenforgalmi, tartós környezeti,...) fejlesztés megteremtése érdekében. A kutatás középpontjában a pécsi ókeresztény temető, az emlékek bemutathatósága, népszerűsítése, valamint az örökségvédelem és örökséghasznosítás városfejlesztésre gyakorolt hatása állnak. Célom a helyi problémáktól eljutni átfogó szakmai kérdésekig, így: A helyi örökség értékei bemutatásának, elfogad-tatásának, népszerűsítésének milyen elemei, eszközei és lehetőségei vannak meg ma Magyarországon a világörökségi cím kapcsán? Hogyan lehet a városlakókat érzékennyé tenni az örökség megőrzése iránt, a városlakókban szunnyadó kulturális igényeket miként lehet felkelteni? Miként lehet egy régészeti lelőhelyet, világörökségi emléket turisztikai termékké formálni, és azt a turisztikai piacra bevezetni? A befolyásolás, motiválás eszközeinek meghatározásához szükséges a közönség szempontjainak a megismerése, a látogatók megtartását alakító tényezők felmérése, és az azokra alapozott vonzó szolgáltatások kialakítása.Végül a saját tapasztalataink, valamint nemzetközi példák alapján módszertani javaslatot teszek arra, hogy egy örökségmenedzsment központ milyen feladatvállalásokkal, feltételrendszerrel, szakmai háttérrel és milyen struktúrában jöhet létre.