Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2019-07-01T13:37:40Z
Szerző Erdősi-Boda Katinka
MTMTID:
10062865
Webcímhttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/23121
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvénA wagneri műalkotás, a zenedráma és hermeneutikai, zeneetikai alapjai. A bolygó Hollandi
Absztrakt az értekezés nyelvénAmikor egy művészeti alkotáshoz –még inkább, amikor a már kiválasztott zeneművészeti mű esetében –valamilyen formában közelebb szándékozunk kerülni, akkor igen bölcsen tesszük, ha előzőleg nem csak a műről, az alkotóművészről, az alkotás interpretációjáról, és a művel kapcsolatos egyéb körülményekről tájékozódunk, hanem arról is, hogy minderről ki is tájékoztat, orientál minket. Még körültekintendőbben kell eljárnunk, ha operaelemzésről van szó, mivel ilyenkor szükséges a minket orientáló művészetelméleti–zenei szakember szakmai szempontjainak ismerete is. Mindez még hangsúlyosabbá válik filozófiai, esztétikai, avagy éppen erkölcsi/etikai síkon történő elemzés esetén. Szintén fontos megvizsgálni, hogy a művészetfilozófus, a zenetudós, zenetörténész, zeneesztéta –avagy gyűjtő fogalomban az egyszerűség kedvéért a zenekritikus –,az opera tartalmával, cselekményével, individuál- és/vagy szociálpszichológiai üzeneteivel, esetenként erkölcsi kérdéseivel foglalkozó „szakértője” milyen ideológiai alapról –kívánatos esetben ideológiamentesen – közelíti meg mindezt. A „szakértői hitelességet”, illetve a zenekritikusi hitelesség elfogadását, és annak ellenkezőjét sok minden befolyásolja, de kettő biztosan; az egyik a valódi és hiteles (szak) tekintély maga, a másik, a személyes és művészeti kapcsolat(például a kortársak közötti), azaz az alkotóművész, és művészeti alkotása, valamint az orientáló/ajánló közötti ilyen jellegű viszonyok milyensége.
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaBTK Filozófia Doktori Iskola
TémavezetőBoros János


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record