Szárnyaljon a képzeleted : feladatgyűjtemény
Abstract
Szerzők: Kéri Katalin és Ambrus Attila József | Cím: Szárnyaljon a képzeleted! : Feladatgyűjtemény | Megjelenés: Calibra, Budapest, 1996. | ISBN: 963-686-092-0 --- „A sokoldalú ember” című szöveggyűjtemény nemcsak az egyre több iskolában tanított „embertan” nevű tantárgyhoz alkalmazható segédeszközként, hanem az etikaoktatásban vagy az osztályfőnöki órákon is. Rövid olvasmányaival mind az általános iskolákban, mind a középiskolákban haszonnal ismerkedhetnek a diákok. Érdeklődést kelthet azonban ez az antológia az iskolánál szélesebb körben is. Összeállítói a világ minden tájáról és minden időből: a jelenből éppúgy, mint az ókorból vagy a középkorból válogattak színvonalas irodalmi alkotásokat; de a szépirodalom mellett olyan tudományok eredményei és véleményei is hangot kaptak benne, mint a néprajz, filozófia, szociológia, esztétika, biológia, pszichológia, politológia, teológia, nyelvészet. A három fő fejezet az ember legfontosabb viszonylatait közelíti meg: I. Az ember és önmaga; II. Az ember és társai a világban; III. Az ember és a végtelenség. Ezen belül az első fejezetben esik szó például élet és halál, meghatározottság és szabadság kérdéseiről, a másodikban a szeretetről, a szerelemről, a családról, a hatalomról és a demokráciáról, a harmadikban pedig a hitről, a vágyakról, a célokról, a fantáziáról. Csak néhány vezérfogalmat ragadhattunk ki a gazdag tematikából. Az emberről szóló tudás sohasem válhat teljessé. A tanárok, a diákok és az iskolán kívüli olvasók kívánságuk és érdeklődésük szerint barangolhatnak a szövegek között, és közülük bárki elkészítheti saját antológiáját is. Válogatásunk tehát nem zárt egység, ellenkezőleg: reményeink szerint az olvasó kedvet kap ahhoz, hogy kinyissa a világ kapuját, és antológiánkból ihletet merítve újabb szövegek után kutasson. A szöveggyűjteményhez jól kapcsolódik a „Szárnyaljon a képzeleted!” című feladatgyűjtemény, amelyet ugyanez a szerzőpár állított össze. A kis füzet 319 kérdésének, játékos feladatának zöme a tanuló személyiségét szólítja meg, egyéni megoldásokra serkenti a fiatalokat. A szellemesnél szellemesebb ötletek még spontán társasági összejöveteleken is jó szórakozást nyújthatnak.