Apáczai Csere János üzenete korunk pedagógusainak
Abstract
Szerző: Kéri Katalin | Cím: Apáczai Csere János üzenete korunk pedagógusainak | Megjelenés: Katedra : Szlovákiai Magyar Pedagógusok és Szülők Lapja, XXVI. évf., 7. sz., 2019. március, 10-12. o. --- A magyar neveléstörténet kutatójaként gyakran tapasztalom külföldi utazásaim során, hogy pedagógiai gondolkodásunk kiemelkedő alakjait, egyáltalán a magyarság nevelés- és művelődéstörténetét más országok neveléstörténészei nem, vagy csak alig ismerik. Bármerre jártam is azonban Európában, egy kivétel mindig volt: Apáczai Csere János életművéről értően és érdeklődéssel beszélgettek velem francia, holland és angol kutatók is. Ő az egyetlen magyar, akinek az életút-bemutatása helyet kapott abban az impozáns franciaországi kötetben is, mely a közelmúltban az ókortól a kora újkorig összegezte a legnagyobb pedagógiai gondolkodók munkásságát és hatását. Mindez egyértelműen jelzi, hogy Apáczai jelentős tudós, rövid élete ellenére is nagy életművet hátrahagyó író és gondolkodó volt; olyan, akinek a törekvései, a tanulásról és tanításról, a tanári hivatásról való elképzelései nem csupán saját korában, a 17. században voltak előremutatók, hanem most, a 3. évezred elején, 360 évvel a halála után is időszerűek, és segítséget jelenthetnek tanárok, diákok, oktatáspolitikusok számára. A nagy erdélyi gondolkodó írásai akkor is tiszta és világos források, ha magyarságunkról, anyanyelvünkről, magyar nemzeti értékeinkről és érdekeinkről, a magyarok Európában elfoglalt helyéről napjainkban keresünk iránymutató olvasnivalót. Pedagógiai „üzenete” olyan fontos és annyira egyetemes, hogy évszázadokon átívelően is eljut hozzánk, és visszhangra lel bennünk.