Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2024-02-26T14:07:10Z
Szerző Niklai Dominika Patrícia
MTMTID:
10066196
Webcímhttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/44784
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvénA közoktatásügyi igazgatás modernizációja Magyarországon 1848-tól a második világháborúig. Felekezeti érdekérvényesítés és állami közoktatáspolitika
Absztrakt az értekezés nyelvénA kutatás középpontjában a magyar – továbbá az értekezés összehasonlító jogtörténeti jellegéből adódóan, kisebb hangsúllyal az osztrák és a német – közoktatásügyi igazgatás fejlődésének bemutatása áll. A téma egyedülállóságát erősíti, hogy a hangsúly az állami, illetve egyházi hatáskör kérdésén van, az alsófokú (a korszak szóhasználatában inkább elemi) iskolákra vonatkozó reformokat a felekezeti érdekérvényesítés és az állami közoktatáspolitika oldaláról megközelítve. Az időbeli határokat tekintve egy évszázadot ölel fel a vizsgálat a 19. század közepétől megkezdődő, szakaszos modernizációra fókuszálva, így részét képezi az Osztrák-Magyar Monarchia, az őszirózsás forradalom időszaka, a Tanácsköztársaság, a Horthy-korszak közoktatásügye, valamint a nemzetközi – a kölcsönös hatásokból és kapcsolati rendszerből adódóan elsősorban osztrák és német – összehasonlítás, emellett magyar vonatkozásban hangsúlyos a Baranya megyét érintő helyi gyakorlat feltárása levéltári kutatásra alapozva. Az iskolák feletti egyházi vagy állami felügyelet a vizsgált korszakban kiemelt kérdés volt, mivel a polgári modernizáció időszakát megelőzően kizárólag felekezeti oktatási rendszer állt fenn mind a magyar, mind az osztrák és a porosz területeken. Az Osztrák-Magyar Monarchiában a római katolikus egyház élvezett kivételezett státuszt, a Német Császárságban a protestáns felekezetek domináltak, ám iskolákkal rendelkezett több felekezet mindegyik területen, nem csupán a többségi egyház. A reformok során így – a korszellemnek megfelelően – az iskolák szekularizációjára irányult a szabályozási irány mind a három államban, ennek mértékét tekintve viszont – az eltérő felekezeti viszonyokból is adódóan – más megoldások születtek az egyes államokban. A vizsgálat tárgya a közigazgatástörténeten belül az oktatásügyi igazgatás, az állami felügyelet megvalósítása és az ideológiai nevelés térnyerése, összekapcsolódva a nemzetiségi törekvésekkel is. Utóbbi indoka, hogy míg az első világháború időszakáig elsődlegesen az állami és a felekezeti iskolák körüli vita határozta meg a politikai színteret a vizsgált térségben mindenütt, addig az 1920-as évekre ez a kérdés látszólag nyugvópontra jutott, ekkor már fenntartóként működtek egymás mellett – eltérő súllyal ugyan – az állam és az egyházak, ehelyett a nemzetiségi kérdés került előtérbe az iskolák tekintetében is, hiszen az első világháborút lezáró békeszerződések érintették a vizsgált államok lakossági viszonyait ilyen értelemben is. A két világháború közötti hazai közoktatásigazgatási és közoktatáspolitikai törekvések bemutatása – széleskörű levéltári forrásbázis alapján – a Baranya megyei vonatkozások feltárásával és elemzésével egészül ki.
Kulcsszó (Magyar)állami közoktatáspolitika
felekezeti iskolák
közoktatásügyi igazgatás
nemzetiségi iskolaügy
osztrák és porosz közoktatásügyi reformok
Kulcsszó (Angol)Austrian and Prussian public education reforms
denominational schools
nationality schools
public education administration
state public education policy
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaÁJK Állam- és Jogtudományi Kar Doktori Iskola


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record