Címkézés helyett kritikai olvasat – A személyesség mintázatai John Berryman költészetében és poétikai gondolkodásában, komparatív kitekintésekkel
Abstract
A doktori értekezés John Berryman (1914–1972) amerikai költő, kritikus és esszéíró életművének „kritikai olvasatára” vállalkozik. Az amerikai irodalomtörténetben Berrymant az úgynevezett „vallomásos költészet” („confessional poetry”) egyik meghatározó alakjaként tartják számon: verseit lírai önéletrajzokként, pszichoanalitikus elméletek kereszttüzében tárgyalják. A dolgozat célja, hogy a „vallomásos olvasatoktól” eltérő perspektívából közelítsen Berryman költészetéhez. Legfőbb állítása, hogy a művek „címkézése”, egyoldalú befogadása elkerülhető, ha – a „kritikai olvasat” jegyében – mindig az éppen értelmezett szöveghez igazítjuk a kérdésfelvetéseinket. Az egyes versek és ciklusok megközelítése közben a disszertáció figyelembe veszi az életmű kontextusát, illetve a hatás- és befogadástörténeti vonatkozásokat is. A dolgozat először a „vallomásos olvasatokra” jellemző interpretációs eszközöket veszi sorra, mivel ez az áttekintés jó viszonyítási pontot jelent a későbbi értelmezések számára. A disszertáció második felének fejezetei Berryman legjelentősebb műveiről (például az Álomdalokról és a Tisztelgés Bradstreet úrhölgy előtt című hosszúversről) írott esettanulmányok. Végül az értekezés utolsó szakasza Berryman költészetének magyarországi fogadtatásához kapcsolódik: mindegyik alfejezet egy-egy komparatisztikai kitekintés magyar költők (Csehy Zoltán, Petri György és Rakovszky Zsuzsa) verseire. A dolgozat tudományos eredményeit a magyarul nem olvasható Berryman-versek fordítása egészíti ki.