TÁRSAS ÉS TÁRSADALMI NEVELÉS AZ ISKOLÁBAN - A serdülők körében végzett bántalmazásmegelőzés és előítéletcsökkentés elmélete, gyakorlata és mérése
Abstract
Az értekezésben bemutatott vizsgálatok a társas és a társadalmi nevelés területére fókuszáló programok hatásmérését, a programok kidolgozásához szükséges megközelítések azonosítását célozták meg, hogy a tanárok tudományos eredmények mentén választhassák ki az általuk implementálni kívánt programokat. Az első vizsgálatsorozat fókuszában az ENABLE program hatásmérése és a társas-érzelmi készségek szerepének feltárása állt. A prevenciós program az osztályközösség szintjén zajló társas folyamatok minőségének támogatását célozza meg, társas-érzelmi kompetencia fejlesztésén, aktív szemlélői attitűd támogatásán és a bántalmazási dinamika tudatosításán keresztül. A második kutatás időben párhuzamosan készült az elsővel és célja a Megtartó Közösség Program hatásvizsgálata volt, mely programot az értekezés szerzője fejlesztette a PTE Társadalompszichológia Kutatócsoport tagjai segítségével. Ez a társas és társadalmi nevelés egyszerre célzó program az osztályközösség társas életétének támogatása mellett a szélesebb közösségek normáinak tudatosítását, harmonikus csoportközi kapcsolatok támogatását célozza meg. Ezt követően az első két vizsgálatsorozat eredményeit felhasználva az értekezés harmadik vizsgálatsorozata tanárok és tanárjelöltek részvételével zajló kutatásokat mutat be, mivel a serdülőkkel közös munka során kiemelt szerepe van annak, hogy a pedagógusok hogyan észlelik a diákok közötti bántalmazást, diszkriminációt, mit gondolnak ezzel kapcsolatban és mit tesznek, ha azonosítják a problémás viselkedést. Az értekezés záró kutatása a Megtartó Közösség Program tanárszakos hallgatók számára fejlesztett változatának hatásmérése. A bemutatott vizsgálatok mentén megállapítható, hogy a Megtartó Közösségek Program hatékonynak bizonyult mind a serdülők, mind a tanárszakos hallgatók esetében. Az eredmények az elméleti és gyakorlati felhasználhatóság figyelembevételével kerülnek megvitatásra.