A motiváció és tanulás kapcsolatának vizsgálata: fókuszban az önmeghatározás elmélet
Abstract
A kutatás célja, hogy rendszerezze Deci - Ryan (2000) önmeghatározás elméletét (Self Determination Theory, SDT) a menedzsment tudományán belül leggyakrabban alkalmazott motivációs és tanulási elméletek között. A vizsgálat újdonságerejét az adja, hogy az önmeghatározás elméletet sem a hazai sem a nemzetközi menedzsment szakirodalmak nem kategorizálják be egyértelműen a motivációs és tanulási elméletek között.
A dolgozat irodalomkutatása arra keresi a választ, hogy az SDT elmélet hogyan kapcsolódik a motivációs és tanulási elméletekhez, valamint a vizsgált tevékenységen van-e a hangsúly, vagy inkább a vizsgálatnál alkalmazott módszertanon.
A kutatás empirikus része konfirmatív módon egy hazai egyetem hallgatóinak motivációját vizsgálja az önmeghatározás elmélet segítségével (N=471), ahol az alkalmazott módszertan leíró statisztika, korrespondencia (multikorrespondencia) és korrelációs elemzés. A mintához kapcsolódó fő kérdés, hogy miért járnak a hallgatók egyetemre?
A vizsgálathoz a dolgozatban Vallerand et al. (1992-1993) AMS-C-28 (Academic Motivation Scale, College Version) Akadémiai Motivációs Kérdőívének felsőoktatási intézményekre kifejlesztett változata került felhasználásra, amely a hallgatói tanulási motivációt vizsgálja. Az eredeti kérdések 1-28 (1. sz. függelék), a 29-39 kérdések (1. sz. függelék) pedig a saját vizsgálatot támogató kérdésekkel is kiegészültek, amelyek segítik a belső motiváció és a teljesítmény közötti kapcsolat meghatározását.