Kategorizáció és autizmus: Perceptuális kategorizáció sajátosságai autizmusban
Abstract
Kutatásunknak két előre meghatározott célja volt. Pontosabban megismerni az autizmussal élő gyermekek kategorizációs képességeinek sajátosságait, és ennek előfeltételeként megvizsgálni a bruneri perceptuális készenlételmélet alapján felvázolt kategorizációs modell érvényességét tipikus fejlődésű gyermekeken. Vizsgálatunkban 30 autizmussal élő és 79, életkorban illesztett tipikus fejlődésű gyermek adatait elemeztük. Úgy tűnik, hogy tipikus fejlődés esetén a bruneri elmélet alapján elkülönített képességek már jelen vannak az iskoláskor elején, hét éves korban is, de az életkorral hatékonyságuk, a kategorizációs összteljesítmény növekszik. Autizmussal élő gyermekeknél is igazoltuk a protoípuskivonási képesség épségét, visszajelzés nélküli kategorizációs feladatban. A generalizációs képesség gyengeségére találtunk bizonyítékot autizmusban. A visszajelzésen alapuló kategorizáción belül mind a tipikus fejlődésű, mind az autizmussal élő gyermekeknél elkülönítettük a generalizációs és a diszkriminációs képességet. Míg tipikus fejlődés esetén a két képesség negatív együttjárást mutatott, addig az autizmussal élők eredményei a két folyamat függetlenségére utalnak. Ez az eredményünk alátámaszthatja a grossbergi vigilanciakontroll zavarának hipotézisét. Az autizmussal élő gyermekek nem a bruneri modell alapján kategorizálnak, teljesítményükre csak a prototípuskivonási és a diszkriminációs képesség volt jelentős hatással.
Strukturális egyenlet modell alkalmazásával vizsgáltuk az életkor, az intellektus, a nyelvi készség és az ADI-R interjúval mért autizmus súlyosságának hatását a kategorizációs teljesítményre. Az életkor mellett a kommunikációs deficit súlyossága és a TROG nyelvtani szerkezetek megértésének összpontszáma mutatott jelentős kapcsolatot a kategorizációs teljesítménnyel. A SEM alkalmazása egy új lehetőség lehet az autizmuskutatás módszertanában, ahhoz hogy az általunk vizsgált képességnek megfelelő kontrollváltozó alapján illesszük a kontrollcsoportot.