The Transylvanian Photographer Count: The Legacy of László Teleki
A fényképező erdélyi gróf: Teleki László hagyatéka
dc.creator | Újvári, Dorottya | |
dc.date | 2022-10-24 | |
dc.date.accessioned | 2023-02-16T10:57:14Z | |
dc.date.available | 2023-02-16T10:57:14Z | |
dc.identifier | https://journals.lib.pte.hu/index.php/paaa/article/view/5898 | |
dc.identifier | 10.15170/PAAA.2022.09.01.11 | |
dc.identifier.uri | http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/34833 | |
dc.description | Little has been written about László Teleki, both by his contemporaries and by the posterity. The few mentions of him are generally more concerned with his father, Sándor Teleki, who was an active participant in the Hungarian Revolution of 1848. The fact that László Teleki left no written accounts about his life, makes it difficult to uncover his story. We are forced to piece together his life, or to be more precise, his career story, from newspaper articles of the time. Teleki lived in Kolozsvár (Cluj-Napoca, Romania), taking no political roles, apart from a brief detour, and working for decades in various banks. In the view of the photographic historian Gil Pasternak, it is research on amateur photography that has the potential to transcend the two dominant trends in photographic history - the musicological, canonised history of photography and the new history of it, which is limited to the social use of photography. Following this idea, my article outlines the development of the amateur movements in Transylvania and Teleki's career, as well as analysing his photo. His legacy consisting of several hundred photographs provides an opportunity to learn more about the history of photography not only in Transylvania, but also in Hungary, and to outline Teleki's personality and vision, which was strongly connected and shaped by his state of being a nobleman. His camera accompanied him almost everywhere: during his travels he photographed the cities and landscapes he visited, and he never missed taking pictures of his family, leaving behind several pictures of his children and wife. But ultimately, he focused his attention on the landscapes and on capturing the scenery. Photo: I. Album | en-US |
dc.description | Teleki Lászlóról úgy a kortársak, mint az utókor keveset írtak. A kis számú említés is, amely hozzá kötődik, általában annyiról szól, hogy a „vad grófként” emlegetett Teleki Sándor fia volt. Az emlékezést, s az életének feltárását nehezíti, hogy nem hagyott hátra írásos beszámolókat, így a korabeli újságcikkekből vagyunk kénytelenek összerakni élettörténetét, vagy ha pontosabban akarunk fogalmazni, karriertörténetét. Teleki élete nagy részét Kolozsváron töltötte, politikai szerepeket nem vállalt, egy rövid kitérőtől eltekintve, és évtizedeken keresztül különböző bankoknál dolgozott. Gil Pasternak fotótörténész meglátásban az amatőrökhöz kötődő fényképezésről szóló kutatások azok, amelyek képesek a fotótörténetben létező két domináns irányzat – a muzeológiai, kanonizált fotótörténet és a fényképezés társadalmi használatára szorítkozó új fotótörténet – meghaladására. Ezt a gondolatot követve, cikkemben vázolom az erdélyi amatőrmozgalmak kialakulását, s Teleki életpályáját, valamint elemzem fényképalbumait, így próbálva meg közelebb kerülni fotós tevékenységéhez. A több száz felvételből álló hagyatéka lehetőséget teremt nemcsak az erdélyi, hanem a magyarországi fotótörténet behatóbb megismerésére is, valamint segíthet körvonalazni Teleki személyiségét, megmutatva egy századforduló időszakában tevékenykedő nemes életvitelét és látásmódját. Hiszen a fényképezőgépe szinte mindenhova elkísérte: utazásai alatt fotózta a felkeresett városokat, tájakat, a családját sem hagyta ki, gyerekeit, feleségét is többször lefényképezte. De figyelmét leginkább a tájakra összpontosította, a látvány megörökítésére. Kép forrása: I. album | hu-HU |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | hun | |
dc.publisher | A Pécsi Tudományegyetem rektora | hu-HU |
dc.relation | https://journals.lib.pte.hu/index.php/paaa/article/view/5898/5698 | |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | hu-HU |
dc.source | Per Aspera ad Astra; Évf. 9 szám 1 (2022): Fotótörténet, fotókultúra, fotóművészet 2.; 190-209 | hu-HU |
dc.source | 2064-6038 | |
dc.source | 10.15170/PAAA.2022.09.01 | |
dc.subject | Amatőr fényképészek | hu-HU |
dc.subject | családi fényképalbum | hu-HU |
dc.subject | Erdély | hu-HU |
dc.subject | Teleki László | hu-HU |
dc.subject | fotótörténet | hu-HU |
dc.subject | Amateur photography | en-US |
dc.subject | family photo album | en-US |
dc.subject | Transylvania | en-US |
dc.subject | Teleki László | en-US |
dc.subject | history of photography | en-US |
dc.title | The Transylvanian Photographer Count: The Legacy of László Teleki | en-US |
dc.title | A fényképező erdélyi gróf: Teleki László hagyatéka | hu-HU |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |
This item appears in the following Collection(s)
-
Per Aspera ad Astra [196]