The Photograph as Mise en Abyme – „prose turn”, Photography as a Reflection of Mise en Abyme
A fénykép mint mise en abyme – „prózafordulat”, fotó a mise en abyme tükröződésében
dc.creator | Visy, Beatrix | |
dc.date | 2022-10-24 | |
dc.date.accessioned | 2023-02-16T10:57:12Z | |
dc.date.available | 2023-02-16T10:57:12Z | |
dc.identifier | https://journals.lib.pte.hu/index.php/paaa/article/view/5893 | |
dc.identifier | 10.15170/PAAA.2022.09.01.06 | |
dc.identifier.uri | http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/34828 | |
dc.description | This study examines the function of the mise en abyme in fiction, a technique originally related to the fine arts. The conceptual and theoretical approach also highlights the fact that the mise en abyme as a self-reflexive figure within the narrative is often present in the work as a visual narration or as a description of an image; in other words as an ekphrasis.In photography, the reality and its “reflection” raise even more complex questions, and the appearance of a photograph in literary works often has an impact on the narration as well as on certain features of the prose. The photographs can capture self-reflective figures of the text on several occasions, when the selected moment (punctum) is visible in the picture as the focal point of the literary work, and the photo condenses the essence and abstract-essential meaning inside the story with metaphorical and symbolic power one or more occasions. All of these are deemed particularly important and demonstrate the productive relationships with the prose transformation of the 1970s and 1980s in Hungarian literature, with the currenses and intermedial features of “The Postmodern Turn” (Prózafordulat).The study examines the role and significance of the photograph in the works of three different authors (Miklós Mészöly, Géza Bereményi, Pál Závada). All three examples mobilizing different content and thought issues can be interpreted as the mise en abyme of the novel through the group photos in focus. Photo: Fortepan/ Lajos Gádoros | en-US |
dc.description | A tanulmány az eredetileg képzőművészethez kapcsolódó jelenség, a mise en abyme szépirodalmi működését vizsgálja. A fogalmi, elméleti megközelítés rávilágít arra is, hogy a mise en abyme mint a narráción belüli öntükröző alakzat gyakran vizuális narrációként vagy képleírásként, ekphrasziszként van jelen a műben. A fotográfiában a valóság és „tükröződése” még bonyolultabb kérdéseket vet fel, a fénykép irodalmi művekben való felbukkanása pedig gyakran hatással van a narrációra, a próza egyes jegyeire. A fényképek több alkalommal is a szöveg öntükröző alakzataiként ragadhatók meg, a képen látható kiragadott pillanat (punctum) a mű csomópontját adja, s a fotó nem egyszer metaforikus, szimbolikus erővel sűríti magába az egész történet lényegét, elvont-lényegi jelentését. Különösen fontos és termékeny összefüggéseket mutat mindez a magyar irodalomban a 70-es, 80-as évek prózai átalakulásával, az úgynevezett prózafordulat jelenségeivel és intermediális vonásaival.A tanulmány három különböző szerző (Mészöly Miklós, Bereményi Géza, Závada Pál) művében vizsgálja a fénykép szerepét, jelentőségét. Mindhárom csoportkép, és mindhárom, más-más tartalmi, gondolati kérdést mozgósítva, a regény mise en abyme-jaként értelmezhető. Kép forrása: Fortepan / Gádoros Lajos | hu-HU |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | hun | |
dc.publisher | A Pécsi Tudományegyetem rektora | hu-HU |
dc.relation | https://journals.lib.pte.hu/index.php/paaa/article/view/5893/5692 | |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | hu-HU |
dc.source | Per Aspera ad Astra; Évf. 9 szám 1 (2022): Fotótörténet, fotókultúra, fotóművészet 2.; 113-131 | hu-HU |
dc.source | 2064-6038 | |
dc.source | 10.15170/PAAA.2022.09.01 | |
dc.subject | mise en abyme | hu-HU |
dc.subject | fotográfia | hu-HU |
dc.subject | prózafordulat | hu-HU |
dc.subject | ekphraszisz | hu-HU |
dc.subject | narráció | hu-HU |
dc.subject | Mise en Abyme | en-US |
dc.subject | Photography | en-US |
dc.subject | The Postmodern Turn | en-US |
dc.subject | Ekphrasis | en-US |
dc.subject | Narration | en-US |
dc.title | The Photograph as Mise en Abyme – „prose turn”, Photography as a Reflection of Mise en Abyme | en-US |
dc.title | A fénykép mint mise en abyme – „prózafordulat”, fotó a mise en abyme tükröződésében | hu-HU |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | lektorált tanulmány | hu-HU |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |
This item appears in the following Collection(s)
-
Per Aspera ad Astra [198]