Show simple item record

„Nézzük a fényképet”: egy ikonikus sajtófotó ekphraszisza Farkas Péter Kreatúra című kisregényében

dc.creatorMilián, Orsolya
dc.date2022-10-24
dc.date.accessioned2023-02-16T10:57:10Z
dc.date.available2023-02-16T10:57:10Z
dc.identifierhttps://journals.lib.pte.hu/index.php/paaa/article/view/5890
dc.identifier10.15170/PAAA.2022.09.01.03
dc.identifier.urihttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/34825
dc.descriptionInstead of merely passively profiting from the possibilities offered by the current flood of images and the relatively easy digital access to them, ekphrases tend to take an active role in the understanding or even canonization of various phenomena of visual culture by means of meaning production and meaning modification or the problematization of spectator practices and offer a metapicture of the performance of the viewer’s gaze and the scopic regime that influences it. Analysing ekphrases thus would mean to pose aesthetic, medial – or in some cases, ethical – questions about visual representations and their ekphrastic wordings, and to examine whether the respective ekphrasis reinforces existing dominant or conventional ways of seeing or calls them into question.Ekphrases that refer to an existing iconic press photograph that documents a historical event or a famous personality may attract sensitive cultural, aesthetic and ethical questions such as: How can a writer represent or re-enact a photographically captured moment from the past when not being witness to the respective event itself? What types of narrative techniques, viewpoints and framing devices does an ekphrasis use when approaching an abject or traumatic photograph? How can an ekphrasis engage with the suffering of others?My paper addresses these questions via the case study of Péter Farkas’s Creature. The Hungarian writer’s short novel includes an ekphrastic response to James Nachtwey’s photograph Famine Victim in a Feeding Center that documents a Sudanese victim of the 1993 famine, while it incorporates some details from Kevin Carter’s The Vulture and the Little Girl (1993) as well.en-US
dc.descriptionAhelyett, hogy az ekphrasziszok pusztán csak passzívan kiaknáznák a jelenkori képáradat és a képekhez való könnyű online hozzáférhetőség jelentette lehetőségeket, jelentésalkotó és jelentésmódosító vagy éppen a nézői gyakorlatokat problematizáló ténykedéseik által aktívan szerepet vállalnak a vizuális kulturális jelenségek recepciójában, és számot adnak a látás(módok) mediális, szociokulturális, történeti meghatározottságáról is. Az ekphrasziszok vizsgálata így azzal járhat, hogy esztétikai, mediális vagy bizonyos esetekben etikai kérdéseket fogalmazunk meg a vizuális reprezentációval és annak nyelvi megszövegezésével kapcsolatban, s hogy rákérdezünk arra, vajon az adott ekphraszisz megtámogatja vagy inkább megkérdőjelezi a látás uralkodó vagy szokványos módozatait.A történelmi eseményt és az emberi szenvedést dokumentáló ikonikus sajtófotó alapján születő szépirodalmi ekphrasziszok speciális kulturális, esztétikai és etikai kérdéseket vonzanak magukhoz, mint például: hogyan alkotható újra, hogyan ragadható meg egy fotografikusan közvetített múltbeli pillanat verbálisan akkor, ha maga a szerző nem volt a vizuálisan dokumentált események szemtanúja? Milyen narratív stratégiákat, nézőpontokat és keretező eljárásokat léptethet életbe egy ekphraszisz, ha egy traumatikus – vagy éppen abjekt – fotográfiát igyekszik leírni? Milyen egyéni vagy kollektív látásmódokról és viszonyulásokról tanúskodik egy ekphraszisz más emberek szenvedésével kapcsolatosan? A fenti kérdések vizsgálatához a jelen tanulmány a Farkas Péter Kreatúra című kisregényében (2009) szereplő legterjedelmesebb, a James Nachtwey által készített, szudáni éhező férfit ábrázoló Famine Victim in a Feeding Center [kb. Egy éhezés áldozata egy etetőközpontban] című, 1993-ban készült ikonikus sajtófotóra, illetve részben Kevin Carter szintén 1993-as A keselyű és a kislány című fotográfiájára reagáló ekphraszisznak az elemzésével járul hozzá.hu-HU
dc.formatapplication/pdf
dc.languagehun
dc.publisherA Pécsi Tudományegyetem rektorahu-HU
dc.relationhttps://journals.lib.pte.hu/index.php/paaa/article/view/5890/5689
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0hu-HU
dc.sourcePer Aspera ad Astra; Évf. 9 szám 1 (2022): Fotótörténet, fotókultúra, fotóművészet 2.; 57-69hu-HU
dc.source2064-6038
dc.source10.15170/PAAA.2022.09.01
dc.subjectekphrasziszhu-HU
dc.subjectfotóekphrasziszhu-HU
dc.subjectJames Nachtweyhu-HU
dc.subjectFarkas Péterhu-HU
dc.subjectfotográfiahu-HU
dc.subjectvizuális kultúrahu-HU
dc.subjectszkopikus rezsimhu-HU
dc.subjectekphrasisen-US
dc.subjectphotographic ekphrasisen-US
dc.subjectJames Nachtweyen-US
dc.subjectPéter Farkasen-US
dc.subjectphotographyen-US
dc.subjectvisual cultureen-US
dc.subjectscopic regimeen-US
dc.title“We are looking at the photograph”: an Ekphrasis of an Iconic Press Photograph in Péter Farkas’ Short Novel Entitled “Creature”en-US
dc.title„Nézzük a fényképet”: egy ikonikus sajtófotó ekphraszisza Farkas Péter Kreatúra című kisregényébenhu-HU
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typelektorált tanulmányhu-HU


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record