Show simple item record

dc.contributor.authorMolnár-Kovács, Zsófia
dc.date.accessioned2022-03-30T11:35:12Z
dc.date.available2022-03-30T11:35:12Z
dc.identifier.urihttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/34087
dc.description.abstractSzerző: Molnár-Kovács Zsófia | Cím: A tankönyvkutatások dualizmus kori forrásai | Alcím: Tanulmányok és forrásgyűjtemény | Megjelenési adatok: Capillatus, Pécs, 2017. | ISBN: 978-615-80609-2-9 | Lektor: Bárdossy Ildikó; F. Dárdai Ágnes | Az Emberi Erőforrások Minisztériuma ÚNKP-16-4 kódszámú Új Nemzeti Kiválóság Programjának támogatásával készült. --- „A múlt eseményeit és jelenségeit töredékes maradványaikból és többé-kevésbbé szubjektív leírásokból, esetlegesen korunkra jutott történeti forrásokból kell rekonstruálnunk. A történeti forrásanyag töredékessége, hézagossága, szubjektív természete s a történelem tárgyához való közvetett viszonya teszi szükségessé rendszeres és teljességre törekvő összegyűjtését s az összegyűjtött anyag megbízhatóságának vizsgálatát. A forrásanyag e sajátosságaiból következik, hogy az eredményes történelmi vizsgálódás legfontosabb módszertani előfeltétele a rendszeres forráskutatás és forráskritika”. Jelen kutatás megkezdésekor Hóman Bálint fent idézett, mintegy 100 évvel ezelőtt papírra vetett gondolatait ma is aktuálisnak tartva kísérletet teszünk a tankönyvkutatások széles spektrumot felölelő dualizmus kori forrásainak elemző feltárására, a rendelkezésre álló források strukturált bemutatására. A kutatás címe: „A dualizmus kor tankönyvkutatásának forrásismereti aspektusai” melynek megvalósítását az Új Nemzeti Kiválóság Program Felsőoktatási Posztdoktori Kutatói Ösztöndíjjal támogatta a 2016/2017. tanévben. Jelen könyv összeállítása és publikálása tulajdonképpen a kutatás legfőbb eredményének tekinthető. A kutatás során a források kiválasztását és összegyűjtését sokrétű és alapos kutatómunka kísérte, melyet az alábbiakban röviden kifejtünk. | A 2015-ben megvédett disszertáció („A dualizmus kori magyar középiskolai történelemtankönyvek Európa-képe kortörténeti, iskolatörténeti, tankönyvtörténeti kontextusban") elkészítése során, a kutatás előre haladásával feltáruló korabeli források szerteágazó köre, illetve azok elemző feldolgozásában rejlő további vizsgálati lehetőségek vetették fel jelen kutatás központi témájának ötletét, behatóbb tanulmányozásának szükségességét (lásd Molnár-Kovács, 2015). Az értekezéshez kapcsolódó forráskiválasztás és forrásgyűjtés során számos elsődleges és másodlagos kútfő került az érdeklődés homlokterébe, ugyanakkor a vizsgált témához kapcsolódóan csupán töredékük felhasználása vált szükségessé. Jelen kutatás megkezdésekor ezért első lépésként a PhD kutatás mentén feltérképezett (elsődleges és másodlagos) források teljes körének újbóli áttekintése valósult meg. A szemle lehetővé tette a főbb forráscsoportok azonosítását, egyúttal széleskörű kiindulópontot jelentett a forrásgyűjtés elvégzéséhez. A lehetséges dualizmus kori kútfőket tekintve a kutatási tevékenység legfőbb helyszíne a budapesti Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum (a továbbiakban: OPKM), illetve annak Tankönyvtára volt. Az intézményben áttekintett másodlagos (szakirodalmi) források többsége az Országos Széchényi Könyvtár (a továbbiakban: OSZK) állományában is fellelhető, ugyanakkor az OPKM-ben megtalálható egyéb - főként elsődleges - források (többek között a közoktatási tantervek, az Országos Közoktatási Tanács jegyzőkönyvek és a gazdag tankönyvi különgyűjtemény), mindenekelőtt e könyvtár szolgáltatásainak igénybevételét preferálták. Az OPKM mellett kiemelkedő lelőhelyet biztosított a források felkutatásához a Pécsi Tudományegyetem Egyetemi Könyvtár és Tudásközpont1, illetve annak több könyvtári egysége (Központi Könyvtár, Történeti Gyűjtemények Osztálya, Tóth József Bölcsészettudományi és Természettudományi Kari Szakkönyvtár, Társadalomtudományi Szakkönyvtár). Emellett ki kell még emelnünk az Arcanum Digitális Tudománytárat (a továbbiakban: ADT), mely „a teljesség igényével teszi hozzáférhetővé és kereshetővé múltunk legfontosabb nyomtatott forrásait (tudományos és szakfolyóiratok, heti- és napilapok, valamint lexikonok és tematikus könyvgyűjtemények legjavát). [...]hu
dc.subjecttankönyvkutatáshu
dc.subjecttankönyvhu
dc.subjecttankönyvelmélethu
dc.subjecttankönyvelemzéshu
dc.subjectoktatásszociológiahu
dc.titleA tankönyvkutatások dualizmus kori forrásai : Tanulmányok és forrásgyűjteményhu


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record