FÜGGELÉK Az Akadálymentes anyaság című kutatás során feltett kérdések 1. Minden a terhességről: fizikai, pszichés és szociális élmények, érzések, tapasztalatok a. Hogyan fogadta a terhesség tervezését, ill. bekövetkeztét partnere, a család, a szűkebb és tágabb környezet, barátok, szakemberek (bátorítás, lebeszélés, megoldási javaslatok, ajánlatok, attitűdök)? b. Hogyan fogadta a saját terhességét (saját elvárásai, várakozás a terhességre, tervezettség - véletlen, énkép alakulása, kísérő érzelmek)? c. A terhesség alatt mit tapasztalt a védőnő, illetve a terhességet vezető orvos részéről (látogatások száma, tanácsok, extra figyelem, összefüggés keresése, kölcsönhatás felismerése az alapállapot és a terhesség között, a rendelő akadálymentessége, kórházi bentfekvés a terhesség alatt, ellátó személyzet attitűdje, mire figyeltek inkább, a terhességre vagy a fogyatékosságra)? d. Szülésre felkészülés lehetősége a terhesség alatt (választások lehetősége, előzetes információk megszerzése, kórházlátogatás, ismerkedés stb.) 2. Minden a szülésről: előzmények, körülmények, lefolyás a. Hogyan emlékszik vissza a szülésre (a szülés lefolyása, saját élmények)? b. Környezeti attitűd, pozitív és/vagy negatív emlékek? c. Történt-e bármilyen erőfeszítés a kórházi dolgozók részéről, hogy akadálymentesebbé tegyék a szülési körülményeket? 3. Minden az újszülöttkorról a. Milyenek voltak a szülés utáni napok, hogyan telt a gyermek újszülöttkora a kórházban (fizikai körülmények, problémák megélése, felismerése, segítségnyújtás módja, formája, mennyisége, minősége, család, szakemberek szerepe, védőnő, csecsemős nővér szerepe)? Betanítás, mutatás, köldökcsonk, ápolási feladatok. b. Milyen emlékei maradtak az otthon töltött első napokról, hetekről (ki volt az elsődleges segítő, ki adott hasznos tanácsokat, melyek voltak az alapproblémák, önállóság formái, kapcsolatteremtés az újszülöttel, az alapállapot változásai: romlott-e, javult-e, változatlan maradt-e)? 4. írja le, hogy telt a gyermek csecsemő-, kisded- és kisgyermekkora, 2 hónaptól 3 éves korig! a. Hogyan alakult a hálórendszer, formális és informális támaszok? b. Hogyan tudta kezelni, követni a saját fogyatékosságával összeüggésben a gyermek fejlődését? c. Milyen sajátos megoldási formákat alakított ki? d. Hogyan alakult partnerkapcsolata? e. Hogyan alakultak életkörülményei, javultak, romlottak? f. Hogyan változott a környezeti attitűd, tágult-e, szűkült-e a körülvevő szociális hálórendszer? g. Ha szüksége van saját személyi segítésre, ez hogyan kapcsolódott össze a gyermek gondozásától, ill. tért el attól? Kitől lehetett, kellett, tudott segítséget kérni ebben a vonatkozásban? 5. Ha végiggondolja a terhesség, szülés, újszülöttkor, csecsemő- és kisgyermekkor fázisait, hol, hogyan, milyen formában, kitől, milyen segítséget várt volna, mi könnyítette volna meg az életét az egyes szakaszokban? a. terhesség b. szülés c. újszülöttkor d. csecsemő- és kisgyermekkor 6. Mi a véleménye róla: van-e/volt-e valami alapvető különbség saját, illetve átlagos anyák anyaságával kapcsolatos élményei és tapasztalatai között? Más-e a saját anyasága, s ha igen, miben? 7. Ideális körülmények között... Az interjú átírásának dátuma: Az interjú írásos változatának elküldése megtekintésre: A kiadvány hátlapszövege: A kiadvány egy tudományos kutatás eredményeit ismerteti népszerű formában, így mind a szakemberek, mind a laikus érdeklődők haszonnal és élvezettel forgathatják. Célja, hogy felhívja a figyelmet a fogyatékosságuk mellett és ellenére is gyermeket vállaló anyák helyzetére, segítse gondjaik feltárását és ötleteket adjon az esetleges megoldásokra. Kiadó: De juRe Alapítvány, Budapest, 2010 Nyomdai előkészítés: Color Plus