Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2017-02-14T11:44:12Z
Szerző Turányi Zsófia
MTMTID:
10025192
Webcímhttps://pea.lib.pte.hu/handle/pea/15857
Az értekezés nyelveAngol
Az értekezés címe az értekezés nyelvénA Longitudinal Study on EFL Students' Speaking Development in Three Lower Primary Groups
Az értekezés címe magyarulAlsó tagozatos angolul tanuló diákok beszédkészségének fejlődése három csoportban
Absztrakt az értekezés nyelvénMagyarországon az általános iskolák egyre korábban kezdődő angol nyelvi programokat ajánlanak a tanulóknak, folyamatos vita övezi a korai nyelvoktatás hatékonyságának kérdését. A nézetkülönbségek ellenére a szakértők egyetértenek abban, hogy a megfelelő módszereket alkalmazva, motiváló feladatokkal, barátságos légkörben a korai nyelvoktatás hasznos és hatékony lehet. Az általános iskola első hat évfolyamán a nyelvtanulás célját Nikolov hármas egységben határozza meg: 1. A nyelvtanulási motiváció, az új nyelv, a más kultúrák iránti érdeklődés felkeltése és folyamatos fenntartása, elmélyítése és a nyelvi szorongás kialakulásának megelőzése. 2. Az angol nyelvtudás megalapozása és fejlesztése. 3. A nyelvtanulási, nyelvhasználati és metakognitív stratégiák, a stratégiai kompetencia kialakítása és fejlesztése. Gyerekek esetében a nyelvtanulás folyamata viszonylag lassú, így a tanulási motiváció felkeltése és fenntartása fontos tanári feladat. Érdekes, értelmes, változatos és a gyerekek kognitív fejlettségének megfelelő feladatokkal lehet érdeklődésüket felkelteni, alamint figyelmüket lekötni. A megfelelő feladatok kiválasztásakor figyelembe kell venni a tanulók közötti egyéni különbségeket. A kellően motiváló feladatok a tanulók tudásszintjét kissé meghaladják, azonban teljesíthetőek. Mivel a gyerekek idegen nyelvi fejlődése jelentősen eltér az idősebb tanulókétól, a korosztályuk számára hatékony tanítási módszerek alkalmazása mellett a megfelelő értékelési módszer is elengedhetetlen. Annak ellenére, hogy a szakirodalom kiemeli az értékelés fontosságát a korai nyelvoktatás esetében, kevés tanulmány foglalkozik a témával. A Nemzeti alaptanterv ajánlása szerint Magyarországon az általános iskolákban az idegen nyelv oktatása a negyedik évfolyamtól kötelező, így korábbi évfolyamokra sem kimenti követelmények, sem tantervi célkitűzések nincsenek megfogalmazva. Ezek hiányában az értékelés módja is helyi szinten, a tantermekben a nyelvtanárok egyéni elképzelési alapján dől el. A tanároknak figyelembe kell venniük azt, hogy a korai nyelvtanulás során az értékelés fontosabb hatást gyakorolhat a tanulók attitűdjére, motivációjára és szorongására, mint idősebb tanulók esetében.
Kulcsszó (Magyar)alsó tagozatos diákok
beszédkészség
értékelés
önértékelés
szóbeli feladat
Kulcsszó (Angol)assessment
self-assessment
speaking skills
task
young learner
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaBTK Nyelvtudományi Doktori Iskola
TémavezetőNikolov Marianne


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record